Nu fick jag ett kanonerbjudande av Lasse Åhnström, en kompis till mig som hade en lastbil med trafiktillstånd stående. Han hade en Volvo Raske 1962. Som vanligt hade jag taskigt med stålar vilket jag påtalade för Lasse, inte ens till handpenning på de 6 000 kronor som bilen kostade kunde skrapas fram.
Lasse litade på mig och sa att jag kunde ta bilen och betala när jag hade kört in pengar. Spånga lastbilscentral där jag hade kört med Stigenbergs bil gav mig jobb redan nästa dag. Nu var man inne i åkarsvängen och pengarna började trilla in så fort att bilen blev snabbt blev betald.
Då ingen ifrågasatte om bilens trafiktillstånd gällde mig personligen rann tiden iväg med körningar varje dag.
Plötsligt efter ett halvår skulle alla åkarbilar visa sina trafikrättigheter vilket var svårt för mig när de fortfarande stod skrivna på Lasse. Nu blev det tvärstopp med körningar i väntan på att jag ansökte om att överta Lasses tillstånd.
Månaderna gick och inget hände, så jag började köra långtradare åt ASG. Lastbilen såldes till en kille som körde fotogendunkar åt Caltex.
Lasse som vid den här tiden privat ägde en Dodge Dart -67:a fick en förfrågan om han använde bilen som taxi annars ville de ha tillbaka Trafikbilsskylten. Killen som köpte lastbilen behövde inte något tillstånd när han körde direkt åt bensinbolaget.
Efter att ha sökt killen flera veckor utan att få kontakt bestämde vi oss för att leta rätt på lastbilen och sno tillbaka skylten. Bilen hittades en kväll i Rinkeby och skylten plockades bort för att senare återförenas med länsstyrelsen.
För säkerhets skull sålde Lasse sin "taxibil".
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.