Detta så att man kan koppla på den gamla husvagnen. Vid kontakt med Bilprovningen får jag beskedet att det inte finns några dokumenterade uppgifter och specifikationer om dragkrokar till en så gammal bil.
Min kompis Uffe Rickardsson har i sin tur en kompis som har en -54:a Ford med dragkrok och den får dra 1 500 kilo. Jag kontaktar honom och får veta att kroken tillverkats och monterats vid en mycket känd dragkrokstillverare inte långt från Drottningholm.
Jag kontaktar firman och vi kommer överens om att jag ska ha en likadan 1 500 kiloskrok som tidigare monterats på en -54:a Ford.
Kroken tillverkades och monterades på verkstaden, ett intyg på att kroken ska palla för 1 500 kg skrivs ut. När bilen var klar hämtade jag den för att själv göra en registreringsbesiktning, vilket man gjorde på den tiden med vägning och annat.
Vid Bilprovningen i Vinsta blev kroken underkänd, den satt för nära kofångaren och nu gick färden tillbaka till Drottningholm för att påtala problemet. En distans monterades så att kroken kom längre ut och nu åkte jag tillbaka till Vinsta och snackade med killarna igen.
"Ställ dig vid sidan så vinkar vi strax in dig". Strax var väldigt länge och efter en timme och ett stort antal bilar gick jag in och frågade om jag var bortglömd. ”Nej då, du är inte bortglömd, men några 1 500 kilo får du inte dra med den där kroken”.
Nu hade jag varit borta från mitt arbete på Televerket alldeles för länge och började tappa lusten för en dragkrok. "Skriv 50 kg då så jag kommer härifrån", tyckte jag. ”Du får inte ens dra 50 kg, allt är fel med den här kroken”.
Nu började jag bli lite småsur och åkte återigen till krokverkstan "Lämna bilen här så fixar vi den och gör en ny besiktning kostnadsfritt". Bilen lämnades och redan nästa dag var den klar att hämtas nybesiktad. ”Hur mycket får jag dra”, blev min spontana fråga och det spontana svaret sa 1 500 kilo. Men vad har ni då gjort?
Vi åkte till rätt Bilprovning, den i Veddesta.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.