… ägaren som kunde tänkas sälja bilen för överkomliga 1 500 kronor. Jag kontaktade min brorsa och tipsade om bilen. Brorsan var sugen på en gammal veteranare och han hade dessutom tillgång till mekarplats vid Ekensbergs varv i Gröndal.
Brorsan ville gärna ha bilen och jag slog till och köpte den. Hemtransporten blev på långtradarsläpet tillsammans med styckegods. Vid ASG i Västberga mötte brorsan upp och tog hand om Forden. Nu skulle bilen bli i toppskick.
Vid Ekensbers varv lyftes motorn ut och renoverades, även karossen lyftes från ramen och den lilla rost som fanns åtgärdades. Efter några månader var bilen klar för lack vilket gjordes i en närbelägen lokal.
Lackfirman gjorde ett uselt jobb vilket ledde till att brorsan tappade gnistan. Bilen blev stående och dammig tills en dag då jag och brorsan gör ett bilbyte. Jag har en väldigt fin Mercedes 250 Ss 67:a som på den tiden ungefär motsvarade värdet på Forden i det skick den var då.
Jag gjorde nu slutfinishen, lackade fälgar monterade lister m.m. Bilen blev väldigt fin, dock kunde lacken varit bättre.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.