Trots nedlagt långlopp lockar Oldtimer Grand Prix stor publik och fantastiska bilar. Lös depåbiljett och du får se allt – eller så kollar du in Olle Nilssons bildspel!
Bilar som rör på sig är alltid roligare än bilar som står stilla. Det enorma arrangemanget Oldtimer Grand Prix på Nürburgring som i år ordnades 47:e gången har bytt karaktär de senaste åren. Långloppet på fyra timmar som tidigare var höjdpunkten på helgen körs inte längre alls, intresset från förarna är inte tillräckligt stort.
Men 53 000 åskådare fick ändå sitt lystmäte under tre dagar av träningar, tävlingar och uppvisningslopp – från morgon till kväll. Den som löst depåbiljett erbjuds en fantastisk backstage-känsla och kan följa teamen före, under och efter tävlingarna.
Flera stora bilfabrikanter fanns på plats. Volvo ställde ut bröderna Sinhgs rally-PV och Skoda bjöd på en stor utställning med både standard- och tävlingsbilar. När såg du en Skoda Favorit i banutförande senast?
En annan sak som är värd att nämna är de stora klubbparkeringarna inne på GP-slingan som hade fått ett stort område att husera på, här samlade de tyska klubbarna för Alfa Romeo, Ferrari och Porsche uppemot 700 bilar. Utanför GP-slingan fanns de mindre märkesklubbarnas parkering.
Många svenska kommer hit, både för att köra och titta. En Oldtimer GP-debutant var Uno Johansson från Båstad och hans orangefärgade NSU TT 1968. Uno hävdade sig väl i hård konkurrens och slutade på 25:e plats. Bäste svensk blev Anders Ek med en tjugondeplats.
Resultat och annan info finns på https://www.avd-ogp.de/en/
Men 53 000 åskådare fick ändå sitt lystmäte under tre dagar av träningar, tävlingar och uppvisningslopp – från morgon till kväll. Den som löst depåbiljett erbjuds en fantastisk backstage-känsla och kan följa teamen före, under och efter tävlingarna.
Flera stora bilfabrikanter fanns på plats. Volvo ställde ut bröderna Sinhgs rally-PV och Skoda bjöd på en stor utställning med både standard- och tävlingsbilar. När såg du en Skoda Favorit i banutförande senast?
En annan sak som är värd att nämna är de stora klubbparkeringarna inne på GP-slingan som hade fått ett stort område att husera på, här samlade de tyska klubbarna för Alfa Romeo, Ferrari och Porsche uppemot 700 bilar. Utanför GP-slingan fanns de mindre märkesklubbarnas parkering.
Många svenska kommer hit, både för att köra och titta. En Oldtimer GP-debutant var Uno Johansson från Båstad och hans orangefärgade NSU TT 1968. Uno hävdade sig väl i hård konkurrens och slutade på 25:e plats. Bäste svensk blev Anders Ek med en tjugondeplats.
Resultat och annan info finns på https://www.avd-ogp.de/en/
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.