Fredagen den 20:e oktober tillverkades den allra sista Holden-bilen i Australien. I och med det är kontinenten helt utan någon egen biltillverkning.
Holdens historia börjar långt innan bilen fanns. 1856 grundades J.A. Holden & Co som sadelmakeri i Adelaide. I början av 1900-talet började man reparera bilklädslar och lite senare hela bilar. Via sidovagnar till motorcyklar började man även bygga hela bilkarosser och 1919 blev man Holden Motor Body Builders.
1931 köptes Holden upp av General Motors och slog ihop det med redan existerande GM Australia, man fortsatte producera karosser för just GM-bilar, och bygga spårvagnar. Tre fabriker var igång och 1936 etablerades ytterligare en i Fisherman Bend. Det var här man 1948 började bygga Australiens egen bil, Holden 48-215. Första Holden-bilen rullade av bandet den 29:e november 1948.
Holden hade konkurrens. Ford hade etablerat sig tidigt i Australien och med Holdens framgångar började man där också utveckla helt egna modeller för hemmamarknaden. Likaså Chrysler som också kom att få en unik modellflora i Australien. Så fanns engelska Rootes, BMC och Leyland på plats – främst med mindre modeller.
Chrysler Australia tynade bort redan i slutet av 70-talet och började importera Mitsubishis istället. Hillman, Austin, Morris och de andra försvann även de i takt med nedgången av den brittiska bilindustrin hemma.
Kvar fanns bara Ford och Holden, som vid sidan av de traditionella modellerna även importerade mer och mer modeller från Japan och Korea.
Ford lades ner förra året och nu fanns bara Holden kvar, fram till fredagen den 20:e oktober 2017 då dess saga också var slut för gott.
Holden som märke kommer att leva kvar men tillverkningen kommer att ske på andra ställen i världen, bland annat hos Opel i Tyskland.
I bildspelet – Holdens modeller från 1948 fram till 1990! Holden använde egentligen inte årsmodeller utan delade in bilarna i serier. FX, FJ, FE och så vidare som byttes ut med lite olika intervall.
1931 köptes Holden upp av General Motors och slog ihop det med redan existerande GM Australia, man fortsatte producera karosser för just GM-bilar, och bygga spårvagnar. Tre fabriker var igång och 1936 etablerades ytterligare en i Fisherman Bend. Det var här man 1948 började bygga Australiens egen bil, Holden 48-215. Första Holden-bilen rullade av bandet den 29:e november 1948.
Holden hade konkurrens. Ford hade etablerat sig tidigt i Australien och med Holdens framgångar började man där också utveckla helt egna modeller för hemmamarknaden. Likaså Chrysler som också kom att få en unik modellflora i Australien. Så fanns engelska Rootes, BMC och Leyland på plats – främst med mindre modeller.
Chrysler Australia tynade bort redan i slutet av 70-talet och började importera Mitsubishis istället. Hillman, Austin, Morris och de andra försvann även de i takt med nedgången av den brittiska bilindustrin hemma.
Kvar fanns bara Ford och Holden, som vid sidan av de traditionella modellerna även importerade mer och mer modeller från Japan och Korea.
Ford lades ner förra året och nu fanns bara Holden kvar, fram till fredagen den 20:e oktober 2017 då dess saga också var slut för gott.
Holden som märke kommer att leva kvar men tillverkningen kommer att ske på andra ställen i världen, bland annat hos Opel i Tyskland.
I bildspelet – Holdens modeller från 1948 fram till 1990! Holden använde egentligen inte årsmodeller utan delade in bilarna i serier. FX, FJ, FE och så vidare som byttes ut med lite olika intervall.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.