Jag gillar att ha många saker igång samtidigt och ju mer kaos och stress det är desto mer kreativitet. Därför är det inte heller speciellt konstigt att jag håller på med flera skilda saker samtidigt på Plan Farfar. Bakväggen är inte klar. Plåtdelarna som ska bli höger och vänster hörn finns färdiga så naturlig vore egentligen att försöka få dessa på plats.
Men då vänds blicken precis som vore det är helt normalt mot motorn istället. I Julles värld är detta helt naturligt för där sker allting samtidigt, åtminstone på det mentala planet. Men i andras ögon öppnar det ofta upp för frågor om varför inte göra klart en sak innan nästa. Jag har inget svar annat än min impulskontroll är låg och det som känns bäst att göra för stunden brukar få min fokus.
Det kan verka som ett jäkla hattande men samtidigt finns det då massa infarter till flera olika andra saker ifall det blir stopp på det som kämpas med just för stunden.
Det viktigaste för mig att det finns trivsel och inspiration att vara i verkstan. För gör det inte det går jag in och lägger mig på soffan. Sedan om trivseln innebär jag står och filar på en skruv flera timmar eller byter tak, lyfter ur en motor eller två spelar mindre roll.
Skicket på Jaguarmotorn (en XK 4,2 liter) som Lars Edwardsson i Borås skickade upp är höjt i dunkel. ”Du måste öppna den för att fastställa status, jag vet inte”, sade Lars.
Det skulle jag gjort ändå oavsett eftersom jag avskyr att bli ställd helt utan förvarning på grund av jag inte kollat upp prylarna innan.
Jaguarsexorna är otroligt fina maskiner när de är i ordning med både bra ös, underbart ryt och hyggligt med effekt. Samtidigt de är jättetråkiga när de är använda, slitna och fått för lite kärlek och det är väl just där problemet är. Som alla andra lyxbilar sköts de ofta på bästa sätt av första och andra ägaren. Men framförallt 1970-talets Jaguarer hamnade sedan ofta på dekis fortare än något annat dyrbilsmärke eller andra simplare bruksholkar.
Det är märkligt, för service är varken dyr eller problematisk att göra på dessa motorer. Tvärtom, det är definitivt inga hemligheter. Jag har gjort ett arbetsbyte med en kollega kilometern bort som har lovat att ordna toppen, så den ska nu loss.
Det är inte heller några märkvärdigheter annat än Jaguarmotorerna har många muttrar och brickor på alla prylar som till exempelvis insugsröret. Sedan är det en "lite brittisk" konstruktion av sträckaren till den övre kamkedjan som driver de dubbla kamaxlarna. Det är en fjädrande pyttelåsning som gärna fastnar och som i sin tur låser ett litet tandat hjul som ska vridas.
Det hjulet brukar också sitta fast men när väl den vrids så påverkar det kedjehjulet som sitter på en excentrisk axel. Det är absolut inga problem när man vet om detta, men det blir patrull så det stänker om det ifall du inte har en aning om konstruktionen.
Innan toppen sedan kan lyftas så måste kamdreven lossas från kamaxlarna. Dessa sitter med åtta skruvar som på tidigare motorer är låsta med låstråd. Bara en sådan sak.
Pinnskruvarna som håller topplocket är jättelånga och sitter tajt i toppen så den måste lyftas helt rakt upp annars nyper den fast. Jag brukar använda motorlyften. Den sparar både rygg och svordomar.
Bakom motorn vill jag ha en manuell femväxlad låda, absolut inte en automat i en pickis, det är ju en lastbil och sådana har en manuell växelspak.
Jaguarlåda är inget krav, jag bygger en adapter i värsta fall. Men jag vill ha "femman på spaken" och inte i form av en OD-låda som är vanligast på Jaggorna.
Har sneglat lite på BMW-lådor och läsare som har tips eller något annat vettigt på hyllan, tag gärna kontakt. Långt bort eller nära spelar mindre roll ifall bitarna som erbjuds är rätt!
Bild och text Lars "Julle" Olofsson
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.