Nästa artikel
Från västfronten mycket nytt
GRATIS CITROËN DEL 11

Från västfronten mycket nytt

Publicerad 1 april 2009 (uppdaterad 23 oktober 2013)
Vår projektcitroën Lënnart, en XM 2,0 som vi fick gratis i januari är fortfarande på klinik i Göteborg. XM-experten Christian Traneflod fixar grej efter grej - och får det att låta väldigt enkelt!

Sedan Lënnart kom till västkusten har han och jag umgåtts över diverse småkrämpor, dessutom har jag fyllt hans gasklockor. Vi tog en sväng om kiropraktorn också och rättade till hans tidigare ganska hängiga hållning. Se tidigare inlägg och XM-bloggen!
På schemat härnäst står:

   * Tomgångens mysterier
   * LHM-läcket fram
   * Bakre ljuddämparen
   * Kontroll av hydraulrör baktill
   * Fix av ena framlampans aningen glåmiga ljusbild
   * Koll hur det egentligen står till med fjäderbensfästena
   * Besiktning
  + diverse småplock

En tidig XM i "snikutförande" som Lënnart är riktigt trevlig. Inga jobbiga finesser som man vet kommer att flippa ur när bilen är gammal. Ingen datorstyrd fjädring som ger bilen hoppig gång om man inte lägger ner ett hästjobb på att byta alla gasklockor och dyra styrventiler i hydrauliken. Bara för att sedan upptäcka att bilen är lika hoppig iallafall eftersom  man även har trasiga transistorer i styrboxen till fjädringen.

Nu när Lënnart har fått tillbaka sin raka hållning och rätt gastryck i fjädringen är han en budgetlimousine. Så trevlig att jag kommenderade sambon att köra runt mig hemmavid sittandes i baksätet.  Stora cittror ska upplevas från baksätet, man vill bara åka vidare, till Lessebo, Piteå, Le Havre...

Vad vi XM-nördar ska åka i om några år när de sista fin-exemplaren risats ned är en gåta.

På åttiotalet fnös jag åt "DS-gubbarna", de där herrarna som åkte Citroën DS och som beklagade sig över moderna cittror, och oroade sig för vad de skulle åka i när den sista brukspaddan gjort sitt.

Nu är jag där själv...

Förresten stod det inte en himla fin 2.5 Break uppe i Kirunatrakten för femton lax...?

Relaterade bildspel

När Citroën XM började säljas 1989 var den ännu ett steg i den riktning som modellen BX hade påbörjat några år tidigare. En helhetslösning där den tekniska uppbyggnaden var modern och förfinad men lätt att handskas med för korta servicetider. Den var också en renodlad PSA produkt med många komponenter gemensamma med systerbilen Peugeot 605.

Men XM floppade.

Man tillverkade bara 333 775 exemplar totalt under elva år, vilket är katastrofalt lite.

I Sverige är XM idag en bil som ingen vill ha. Fina exemplar går för småpengar och många skrotas ut på grund av småfel. Alla de rätta ingredienserna för en blivande klassiker finns alltså klara.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.