Ända sedan 1953 har Volkswagen tillverkats i Brasilien. Det har inte bara handlat om licenstillverkning utan om modeller med stark lokal prägel. I Klassiker nr 4/18 kör vi den snyggaste: sportcoupén SP2. Här är en bildkavalkad med Volkswagen do Brasil!
1953 förbjöd Brasilien import av bilar, vilket tvingade de utländska biltillverkarna till lokal tillverkning. Samma år grundades Volkswagen do Brasil och till en början handlade det om att för hand sätta samman Complete Knocked Down-kit av Bubblan och folkabussen.
Till skillnad från bilar var det tullfritt att importera industriella maskindelar – så fick landet fart på sin industriella utveckling. 1957 startade Volkswagen fabriken i São Bernardo do Campo och allt fler delar tillverkades lokalt i Brasilien.
I det stängda mikrokosmos av bilar som Brasilien var dominerade Volkswagen fullständigt i början av 1970-talet. Mer än hälften av bilarna som såldes var VW.
Biltillverkning i utvecklingsländer har ofta handlat om licenstillverkning av äldre modeller. Men Volkswagen lyckades ge sina dotterbolag runt om i världen en större frihet än så. I takt med att antalet fabriker växte kom inte alla beslut från Wolfsburg. Volkswagen do Brasil har till exempel hjälpt sina kinesiska kolleger att utveckla modeller. På så vis är VW lite som WWW – spritt över hela världen utan något centrum eller periferi.
Bubblan och inte minst T2 var givetvis de viktigaste modellerna, men Volkswagen do Brasil har också utvecklat många egna modeller som är nog så intressanta. I Klassiker nr 4/2018 kör vi den snyggaste: sportcoupén SP2.
Kolla in några av de brasilianska Volkswagenbilarna i vårt bildspel!
Till skillnad från bilar var det tullfritt att importera industriella maskindelar – så fick landet fart på sin industriella utveckling. 1957 startade Volkswagen fabriken i São Bernardo do Campo och allt fler delar tillverkades lokalt i Brasilien.
I det stängda mikrokosmos av bilar som Brasilien var dominerade Volkswagen fullständigt i början av 1970-talet. Mer än hälften av bilarna som såldes var VW.
Biltillverkning i utvecklingsländer har ofta handlat om licenstillverkning av äldre modeller. Men Volkswagen lyckades ge sina dotterbolag runt om i världen en större frihet än så. I takt med att antalet fabriker växte kom inte alla beslut från Wolfsburg. Volkswagen do Brasil har till exempel hjälpt sina kinesiska kolleger att utveckla modeller. På så vis är VW lite som WWW – spritt över hela världen utan något centrum eller periferi.
Bubblan och inte minst T2 var givetvis de viktigaste modellerna, men Volkswagen do Brasil har också utvecklat många egna modeller som är nog så intressanta. I Klassiker nr 4/2018 kör vi den snyggaste: sportcoupén SP2.
Kolla in några av de brasilianska Volkswagenbilarna i vårt bildspel!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.