Nästa artikel
Fridolin - den tyska ”Tjorven”
paketlösning

Fridolin - den tyska ”Tjorven”

Publicerad 3 april 2019 (uppdaterad 3 april 2019)
Sportvagnsgener och ett namn som inte går att glömma. När Volkswagen skulle skapa en postbil gjorde man ett grundligt jobb.

Volkswagen typ 2 blev fort bästsäljaren på hela skåpbilsmarknanden, men den passade inte till allt.

Tyska postverket Bundespost såg ett problem med den, den var för stor och klumpig för vanliga postrundan helt enkelt.

Under femtiotalet byggde Volkswagen några skåpbilsprototyper på den vanliga typ 1 också, men ingen av dom kom att fungera riktigt bra i praktiken heller.

Det kom dock att dröja fram til 1962 innan Bundespost gav Volkswagen en direkt förfrågan att bygga en bil för deras ändamål.

Man behövde först och främst ett starkare och bredare chassi, och det hade man, nämligen Karmann Ghia. Så troligen är typ 147 den enda skåpbil som utvecklats ur ett sportbilschassi.

Typ 147 var beteckningen när den färdiga bilen sattes i tjänst 1964, men kallades allmänt Fridolin av någon diffus anledning. Tillverkningen skedde hos Westfalia i Wiedenbrück, som redan gjorde campingbilar på typ 2 bussen.

Fridolin var enbart byggd för postalt bruk och såldes aldrig på allmänna marknaden. 1200 Fridoliner kom att tjänstgöra hos Schweiziska posten, resten stannade hos Bundespost, förutom ett litet antal som blev servicefordon hos Lufthansa.

6139 stycken Fridolin levererades fram till 1974. Då fanns det modernare och smidigare alternativ för brevbärarna att åka i. Fridolin var trots sin enkelhet en relativt dyr liten skåpbil, den kostade ungefär som en vanlig typ 2.

Med typ 1 fick man aldrig riktigt till det som postbil, trots några försök.

Fridolin var lösningen som kom 1964

Typ 2 användes förvisso också, för de större paketen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.