I Klassiker 8/2019 står det att läsa om den småländska glasfiberdrömmen Gliving Special. Byggd av Lennart Gliving i Orrefors på 1950-talet. Numera ägs den av Klassikers Claes Johansson. Vi startade motorn för första gången – inför publik Klassiker på Skokloster!
Självklart var allt fejkat och förberett. Som ett matlagningsprogram. Som en Truxa-föreställning.
Sanningen är att det var andra gången vi startade den tvåcylindriga, luftkylda boxermotorn. Hoppas vi är ursäktade. Vi ville ju vara helt säkra på att kunna bjuda publiken på den sortens förmiddagsandakt som bara ett nyväckt garagefynd förmår göra. Nog blev det lite högtidligt. Och alla kunde känna doften av grenrörsfärgs som bränns in i metallen.
Nu var varken det första eller andra startförsöket våghalsigs chansningar. Det gör man helt enkelt inte med Panhardmotorer (inga topplock och torsionfjädrade ventiler, bara för att nämna några finesser!) som stått på undantag en längre tid. De är sköra varelser.
Alltså lyfte Klassikers mirakelmekaniker och Panhardexpert Per Westin ur motorn, plockade isär den och bytte ... ja det kommer vi att redogöra för i kommande Klassiker. Då ska vi bland annat berätta om Det Centrala Drevet gjort av – trolldeg?
Det blir mer av den säregna sportbilen utan dörrar men med framhjusldrift. Målet är att ha den på rull till våren. Bara det faktum att den redan i september, en evighet till vinterns garage-sejour, åter rumlar och ryker friskt är ett stort och härligt steg framåt!
Se nu filmen. Om och om igen.
Sanningen är att det var andra gången vi startade den tvåcylindriga, luftkylda boxermotorn. Hoppas vi är ursäktade. Vi ville ju vara helt säkra på att kunna bjuda publiken på den sortens förmiddagsandakt som bara ett nyväckt garagefynd förmår göra. Nog blev det lite högtidligt. Och alla kunde känna doften av grenrörsfärgs som bränns in i metallen.
Nu var varken det första eller andra startförsöket våghalsigs chansningar. Det gör man helt enkelt inte med Panhardmotorer (inga topplock och torsionfjädrade ventiler, bara för att nämna några finesser!) som stått på undantag en längre tid. De är sköra varelser.
Alltså lyfte Klassikers mirakelmekaniker och Panhardexpert Per Westin ur motorn, plockade isär den och bytte ... ja det kommer vi att redogöra för i kommande Klassiker. Då ska vi bland annat berätta om Det Centrala Drevet gjort av – trolldeg?
Det blir mer av den säregna sportbilen utan dörrar men med framhjusldrift. Målet är att ha den på rull till våren. Bara det faktum att den redan i september, en evighet till vinterns garage-sejour, åter rumlar och ryker friskt är ett stort och härligt steg framåt!
Se nu filmen. Om och om igen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.