Det verkar som om många såg Året var 1956.
En del verkar hajat till vid just den här bilen, vad är det för någon? Kan det verkligen vara Elisabeth II? Så trodde vi också vid första anblicken med en dos önsketänkande, men en närmare granskning visade att så var inte fallet.
Det rör sig istället om en Fiat, dock en ganska ovanlig modell på våra breddgrader, en 1900B Grand Vue coupé. Den här modellen baserades på vanliga 1900, som med små medel och ett hardtoptak förvandlade den präktiga familjesedanen till en lyxig coupé. Den kom 1952 då modellen hette 1900, 1954 gjordes en facelift och serien kallades då 1900A. Bilen som dyker upp i Stockholms snömodd är en 1900A modell, det syns på den brutna listen längs sidan och taklinjen med panoramaruta bak. Den är påfallande lik Volvo Elisabeth II i profilen, och kanske har Vignale varit och fingrat på den, för dom låg bakom en del andra Fiatspecialare, med snarlikt utseende.
1956 ersattes 1900A av 1900B och den fina Grand Vuemodellen hängde med till 1958. Den gjordes också i Österrike från 1954 och framåt, där hette modellen Steyr 2000/2300 coupé.
Det rör sig istället om en Fiat, dock en ganska ovanlig modell på våra breddgrader, en 1900B Grand Vue coupé. Den här modellen baserades på vanliga 1900, som med små medel och ett hardtoptak förvandlade den präktiga familjesedanen till en lyxig coupé. Den kom 1952 då modellen hette 1900, 1954 gjordes en facelift och serien kallades då 1900A. Bilen som dyker upp i Stockholms snömodd är en 1900A modell, det syns på den brutna listen längs sidan och taklinjen med panoramaruta bak. Den är påfallande lik Volvo Elisabeth II i profilen, och kanske har Vignale varit och fingrat på den, för dom låg bakom en del andra Fiatspecialare, med snarlikt utseende.
1956 ersattes 1900A av 1900B och den fina Grand Vuemodellen hängde med till 1958. Den gjordes också i Österrike från 1954 och framåt, där hette modellen Steyr 2000/2300 coupé.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.