Nästa artikel
Grattis Volvo 262C!
reportage

Grattis Volvo 262C!

Publicerad 10 mars 2017 (uppdaterad 10 mars 2017)
För 40 år sedan premiärvisades en Volvo på Genèvesalongen som vände upp och ner på begreppen om vad en Volvo kunde vara. Här är tio fakta om Volvo 262C som du ska känna till!
På Genèvesalongen i mars 1977 hade ännu en modellversion i 260-serien premiär. Men det här var kanske den mest oväntade karossversion man kunde tänka sig. En tvådörrars coupé med kraftigt lutade vindrutestolpar och taket sänkt 60 mm jämfört med de andra 264. Förutom det sänkta taket hade 262C en något slankare karossida tack vare avsaknaden av reservhjulsbaljor. Men det var också de enda ändringarna som gjorts av karossplåten. 

Volvo 262C byggdes i Turin hos Carozzeria Bertone. Byggsatser skickades till Turin där karosserna modifierades, lackerades och monterades ihop till färdiga bilar. Ett litet emblem i nederkant på framskärmarna visade att Bertone byggt bilen.

Motorn i 262C var en V6 på till en början 2,7 liter och 141 hk. Motorn var gemensam med de andra karossversionerna i 260-serien. 

Mellan 1977 och 1981 tillverkades 6 622 exemplar av 262C. Det var klart mer än vad Volvo hade förväntat sig av en sådan utpräglad nischprodukt.

I bildspelet till höger berättar vi tio fakta om Volvo 262C som du kanske inte kände till. 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.