262C var inte den första tvådörrarsmodellen i 260-serien. 1976-77 tillverkades 3 329 stycken 262 GL exklusivt för den nordamerikanska marknaden. De hade en vanlig tvådörrarskaross som 242 men med V6-motor och den höga mer exklusiva fronten från 260-serien.
262C är den enda Volvo som levererats från fabrik med vinyl över ståltaket. Det är också den enda Volvo som klippts in på 10 Downing Street till en broschyrbild.
Det som verkligen gjorde 262C till vad den var fanns i kupén. Den var ett överdåd av läder och ädelträ. Säten, dörrsidor – till och med kurvhandtagen hade klätts i läder.
En Volvo 164 användes för att bygga en prototyp till 262C. Den byggdes av italienska Coggiola och ingår idag i Volvo Museums samling.
Prototypen har tre kronor på C-stolpen till skillnad från produktionsbilarna. När idén om att sätta tre kronor på C-stolpen kom upp under formgivningsarbetet fanns inget lämpligt emblem att sätta på prototypen. En Volvodesigner klippte då helt enkelt ut en krona ur ett guldfärgat snuslock och satte dit den med dubbelhäftande tejp.
Eftersom reservhjulsbaljorna togs bort fick Volvo ta fram ett system med ett särskilt nödreservhjul som med hjälp av en medföljande kompressor kunde fyllas med luft när reservhjulet behövdes.
De första årsmodellerna fanns 262 enbart i silvermetallic och svart vinyltak. 1979 kunde köparen välja en 262C med lackering i silvermetallic och svart vinyltak eller guldmetallic utan vinyltak. Men priset var detsamma med eller utan vinyltak.
På uppdrag Volvo Cars of North America byggde det fristående företaget Solaire en cabrioletversion av 262C. Endast fem exemplar tillverkades.
Volvos vd Pehr G Gyllenhammar hade en specialtillverkad 262C som tjänstebil. Den var rödlackerad med inredning helt i rött – till och med nackskydden var röda. Motorn var inte en V6 utan den fyrcylindriga turbomotorn B21ET. Karosslister och grill var i mattsvart, vilket förebådade den höga svarta grill som GLT och Turbo skulle få till 1984 års modell.
Den årsmodell som skiljer ut sig mest är också den sista. 1981 genomgår 200-serien en större uppdatering med nya mer smäckra stötfångare och nytt strålkastararrangemang. B27E blir B28E då motorn får större cylindervolym och 14 hästkrafter mer. Ny färgkombination är en tvåtonslackering i guld och nougat. Ett antal av de sist tillverkade exemplaren har reservhjulsbaljor.