Riksdagsmannen Lars Gustafsson vill att samlarimportstaxan ska återinföras. Kan fjolårets chockhöjning redan vara på väg bort?
För knappt ett år sedan genomförde Tullverket vad man kallade en tillämpningsskärpning av reglerna för import av klassiska bilar. Följden blev att den tidigare tullfriheten och låga momssatsen för bilar äldre än 30 år försvann. Nu vill kristdemokraten Lars Gustafsson att samlarimportstaxan ska återinföras.
Riksdagsmannen Lars Gustafsson från Halland har djupa rötter i fordonshobbyn och håller själv på med att renovera en Lincoln -47 och en Plymouth -54. Under riksdagens allmänna motionstid har han skrivit en motion om import av entusiastfordon.
Det han vänder sig emot är bland annat att den nya regeltolkningen kan bli orättvis då Tullverket ska bedöma vilka bilar som är av historiskt intresse.
– Utfallet kan bli helt ad hoc, säger Lars Gustafsson. Man kan inte ha regler som blir som ett lotteri, jag har hört exempel där tjänstemän inte förstått skillnaden mellan en Lotus Cortina och en vanlig Cortina. Detta är inget för en myndighet att lägga sig i, säger Lars Gustafsson.
– Utfallet kan bli helt ad hoc, säger Lars Gustafsson. Man kan inte ha regler som blir som ett lotteri, jag har hört exempel där tjänstemän inte förstått skillnaden mellan en Lotus Cortina och en vanlig Cortina. Detta är inget för en myndighet att lägga sig i, säger Lars Gustafsson.
Lars Gustafsson är också orolig för att det finns EU-länder som kraftigt vill begränsa importmöjligheterna. Men frågan är på vilket sätt en motion i Sveriges Riksdag kan påverka något som rör myndigheter på EU-nivå?
– Genom att regeringen ger ut direktiv till Tullverket. Då ska de veta vad regeringen accepterar och inte accepterar. Det är viktigt att myndigheterna får kännedom om det så att vi inte får ännu värre regler.
Se tidigare artiklar i ämnet här till höger.
ILLUSTRATION: Joakim Dyredand
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.