Nästa artikel
Israels egen sportbil, Sabra Sport
exotiskt

Israels egen sportbil, Sabra Sport

Publicerad 2 april 2018 (uppdaterad 3 april 2018)
Reliant tillverkade inte bara annorlunda bilar, man åtog en sig en del annorlunda uppdrag utomlands också.

Bland annat licensbyggdes trehjulingar i Grekland, man utvecklade en bilmodell för Turkiet och man var också inblandad i Autocars, Israel.

Autocars i Haifa hade tidigare satt ihop licensbyggda bilar i blygsam skala, i ett slags joint venture med Reliant tog man fram ett par egna modeller, Sabra och Sussita. Ett par ganska grovt tillyxade modeller som var mer praktiska än eleganta.

Yitzhak Shubinsky var Autocars VD och han hade troligen via Reliant fått kontakt med firman Ashley som byggde kit cars.
Ashley hade även konstruerat ett eget chassi och Shubinsky fick rättigheterna till Ashleyn, inklusive chassit för att producera en sportbil i Israel. Motorerna togs från Ford och var samma fyra som satt i Consul. Det var inte tänkt att bli någon massproduktion, och det blev det inte heller, utan mer en PR-sak för Autocars, att Israel även kunde bygga bilar.

Man hade redan gjort USA uppmärksamt på dess existens, 1961 stod Sabrabilar på New Yorkmässan och en sportbil skulle vara högst gångbar på den marknaden.

Då man själv hade blygsam kapacitet gjordes det upp att Reliant i England skulle bygga de 100 första bilarna för Amerika.
Av de totalt 208 bilar gjorda i Tamworth, England som kallades Reliant Sabre mellan 1961 och 1963 kom 103 stycken att hamna i USA. Av de Israelbyggda Sabra Sport hittade ändå 25 stycken till USA 1962. Det sägs att de levererades med en låda Jaffaapelsiner i passagerarsätet.

Under 1963 gjordes en mildare facelift, men produktionstakten gick i sakta lunk med något 30-tal bilar byggda per år.
1965 byggdes bara tolv stycken då fabriken flyttade till Tirat Ha'carmel söder om Haifa. 1966 kom man igång sent under året och byggde bara sex stycken Sport. Den totala produktionen mellan 1961 och 1968 uppgick till 171 bilar.

Borträknat de 103 enegelskbygga Reliants så såldes totalt 41 stycken till USA. Den största marknaden för Sabra var dock egendomligt nog Belgien, som importerade hela 68 stycken. 22 såldes i Schweiz och fem hamnade i Norge. 21 stycken stannade kvar i Israel.

Första Sabra Sport från Haifa, användes för tester.

Sena Sabras hos Autocars, troligtvis är dessa för export till Belgien.

Coupémodellen hette Sabra GT.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.