Smutsig, trasig vindruta som behöver bytas.

Den rutan är bara att byta! Gör du det själv eller får det bli glasmästaren? Bild: Stig Herbst/Kommersiell Foto – Tekniska museet

Nästa artikel
Krasch! Men det går att byta ruta själv
Reportage

Krasch! Men det går att byta ruta själv

Publicerad 5 oktober 2023 (uppdaterad 6 oktober 2023)
Smutsig, trasig vindruta som behöver bytas.

Den rutan är bara att byta! Gör du det själv eller får det bli glasmästaren? Bild: Stig Herbst/Kommersiell Foto – Tekniska museet

Stenskott, en redig spricka eller tusentals små prickar som nästan helt fördärvar sikten när solen ligger på? Med tålamod och rätt handgrepp kan du byta rutan själv.

Det har hänt oss alla; smack och så sitter det en ros i rutan eller kanske ännu värre – en lång spricka som gör det chanslöst att laga. Byte är enda alternativet. Likaså när rutan långsamt blivit blästrad, prick för prick, till sikten nästan är noll när solen ligger lågt. Glasmästaren är det säkra och enkla kortet när rutan är ratad – men sitter din vindruta med gummilist på det gamla beprövade sättet går det att fixa jobbet själv. Vill du prova finns tipsen i den här artikeln – eller i Klassiker nr 8, i butik nu och alltid i webbshoppen. Lycka till!

Harry Andersson i Huskvarna hade varit med förr och visste hur man bytte en Rekordruta. Bild: Conny Rich Foto/Jönköpings läns museum

Sådärja, goda utsikter till goda utsikter igen! Bild: Yngve Hellström/Postmuseum

Bra tips för hemmaglasmästaren – och massa roliga bilar förstås!

Ur innehållet #8.2023

Ögonblicket Monark hos Monark
Full uppställning när Gustaf VI Adolf besöker den stora fabriken i Varberg 1954.

Långsamhetens lov
Det är fullständigt accepterat att inte kunna identifiera någon av de startande ekipagen i franska Festival of Slowth. 

Mustangen åter på Norrmalmstorg
Exakt 50 år efter gisslandramat bakom termen Stockholmssyndromet är flyktbilen tillbaka – nyrenoverad!

Peugeot 404 Familiale taxi 1965
Efter den lilla krocken på en grusväg 1967 kom den rymliga taxin aldrig i bruk igen. Är det dags nu? 

Automobilia Rally Monte Carlo
Allt som har med det mytomspunna rallyt att göra är värt att samla på. Mats Älfvåg visar några favoriter. 

Läsarnas Klassiker
Nils-Erik har dubblat körsträckan på sin Ford Taunus, Jonas hittade sin rostfria Saab 99 EMS i Norrbotten och Lars räddade en Lotus Elite som ramlat ner från en billyft.

Sverigeresan Ford Granada Coupé 1977
Ett år efter att den dragits ut ur sitt förortsgarage är det dags för projektbilen Grönada att bekänna färg. Jodå, visst är den grön och allt går bra. Tills det inte gör det längre.

Renoveringen Volvo 850 T-5R 1995
En T-gul kan vara svart också men då är det lättare att missa den. Ludvig räddade ett ärrat exemplar från att bli donatorbil.

Broschyren Opel Kadett B
Slut på rallyreferenserna, när Kadett rullade in på sista varvet marknadsfördes den som en billig och duglig bruksvagn. 

Peugeot 205 Colorline & GTI
En av 1980-talets roligaste småbilar fyller 40. Vi firar med att jämföra en ekonomiversion med toppmodellen.

Våra Klassiker
Claes råkar ut för en smitare, Carl trivs med taket på, Fredrik lagar och förstör, Björn går i mål med sin MC-renovering. Peugeot 106, Alfa Giulietta, Volvo 240 och Monark M500.

Hobbyn & jag Corgi Toys
Olekta småbilar – ett sätt att skapa en lyckligare barndom?

Guru Wheel Doctor fixar fälgen
Felaktiga eller risiga fälgar drar ner hela intrycket på en bil. Hjuldoktorn Erik Johansson i Umeå kan vara lösningen.  

Fixa själv Byta vindruta
Att byta vindruta själv kräver tålamod och uthållighet. Vi hinner ångra oss flera gånger men till slut lyckas vi.

Klassikerguiden Saab 92
Första Saaben blir bara mer intressant för varje år. Så gör du för att säkra det rätta exemplaret!

Mitt liv i bilar
Vilken blandning: Saab 96, Porsche 911 och Ford Mainline. Gör som Mikael och berätta om bilarna du har och haft!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.