Ur innehållet #8.2023
Ögonblicket Monark hos MonarkFull uppställning när Gustaf VI Adolf besöker den stora fabriken i Varberg 1954.
Långsamhetens lovDet är fullständigt accepterat att inte kunna identifiera någon av de startande ekipagen i franska Festival of Slowth.
Mustangen åter på NorrmalmstorgExakt 50 år efter gisslandramat bakom termen Stockholmssyndromet är flyktbilen tillbaka – nyrenoverad!
Peugeot 404 Familiale taxi 1965Efter den lilla krocken på en grusväg 1967 kom den rymliga taxin aldrig i bruk igen. Är det dags nu?
Automobilia Rally Monte CarloAllt som har med det mytomspunna rallyt att göra är värt att samla på. Mats Älfvåg visar några favoriter.
Läsarnas KlassikerNils-Erik har dubblat körsträckan på sin Ford Taunus, Jonas hittade sin rostfria Saab 99 EMS i Norrbotten och Lars räddade en Lotus Elite som ramlat ner från en billyft.
Sverigeresan Ford Granada Coupé 1977Ett år efter att den dragits ut ur sitt förortsgarage är det dags för projektbilen Grönada att bekänna färg. Jodå, visst är den grön och allt går bra. Tills det inte gör det längre.
Renoveringen Volvo 850 T-5R 1995En T-gul kan vara svart också men då är det lättare att missa den. Ludvig räddade ett ärrat exemplar från att bli donatorbil.
Broschyren Opel Kadett BSlut på rallyreferenserna, när Kadett rullade in på sista varvet marknadsfördes den som en billig och duglig bruksvagn.
Peugeot 205 Colorline & GTIEn av 1980-talets roligaste småbilar fyller 40. Vi firar med att jämföra en ekonomiversion med toppmodellen.
Våra KlassikerClaes råkar ut för en smitare, Carl trivs med taket på, Fredrik lagar och förstör, Björn går i mål med sin MC-renovering. Peugeot 106, Alfa Giulietta, Volvo 240 och Monark M500.
Hobbyn & jag Corgi ToysOlekta småbilar – ett sätt att skapa en lyckligare barndom?
Guru Wheel Doctor fixar fälgenFelaktiga eller risiga fälgar drar ner hela intrycket på en bil. Hjuldoktorn Erik Johansson i Umeå kan vara lösningen.
Fixa själv Byta vindrutaAtt byta vindruta själv kräver tålamod och uthållighet. Vi hinner ångra oss flera gånger men till slut lyckas vi.
Klassikerguiden Saab 92Första Saaben blir bara mer intressant för varje år. Så gör du för att säkra det rätta exemplaret!
Mitt liv i bilarVilken blandning: Saab 96, Porsche 911 och Ford Mainline. Gör som Mikael och berätta om bilarna du har och haft!