Det är dags att rösta fram Årets Klassiker 2014! Här är kandidat nr 10 – Mercedes-Benz 230 SL!
År 1974 var Håkan Håkansson 19 år. Då köpte han en tio år gammal tysk sportbil. Sedan dess har han varit sin Pagoda trogen. Men som i alla relationer har det gått upp och ner ibland. Motorn krävde en renovering 1976 och ett par gånger har Håkan varit snubblande nära att sälja den. En Lotus och en Porsche 928 kunde ha ersatt den men Håkan kunde bara inte ta steget. Och hur skulle han kunna det efter att ha vårdat sin 230 SL i så många år. Den är aldrig rostlagad eller omlackerad. Bara försiktigt körd av Håkan Håkansson.
230 SL har mekanisk insprutning och en rak sexa på 2,3 liter och 150 hk. Mekaniken och motorerna lånades från Fenmercorna, även om motorerna borrats upp och vidareutvecklats. Designen tillskrivs Paul Bracq och den karaktäristiska takpressningen var den legendariske konstruktören Béla Barényis idé.
Så röstar man: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2015. Alla som röstar har chans att vinna fina priser! Verktygsskåp, bläster, starthjälp och prenumerationer i potten!
230 SL har mekanisk insprutning och en rak sexa på 2,3 liter och 150 hk. Mekaniken och motorerna lånades från Fenmercorna, även om motorerna borrats upp och vidareutvecklats. Designen tillskrivs Paul Bracq och den karaktäristiska takpressningen var den legendariske konstruktören Béla Barényis idé.
Så röstar man: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2015. Alla som röstar har chans att vinna fina priser! Verktygsskåp, bläster, starthjälp och prenumerationer i potten!
Kandidat #10: Mercedes-Benz 230 SL 1964
Ägare: Håkan Håkansson
Foto: Simon Hamelius
Läs mer i: Klassiker 3/2014
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.