MCB Compact såldes för säkerhets skull även med stora hjul i en version kallad 1249, främst äldre köpare stod för efterfrågan. Förstoringen krävde dock en längre och två cm grövre ram för att få flyt i linjerna. 1971 dök CS 1250 upp! En märklig flirt med en marijuanabolmande biograffilm kallad Easy Rider. CS påstods likna filmens tuffa choppers men där verkade idémakarna på MCB ha noll koll.
Den förhatliga störtbågen fanns på tillbehörslistan men märkligast var bakhjulet med större omkrets än framhjulet. CS hade ett traktorliknade stuk. Storleksmässigt kom även sadeln från en sådan vilket inga påhängda fransar i världen kunde dölja. Det blev i stället läckert guldflake metallic 1252 som lockade tillbaka köparna. Den breda treväxlade motorn påminde vid kisande nästan om en mc-motor, och fotväxel hade den, tänka sig!
Förutom dekaler från Monark och Crescent såldes Compact som Maraton, Vimpel, Speed, Svanen och Kroon och det hade bara funnits en konkurrent. 1970 kontrade Mustang som den enda av få kvarvarande svenska mopedtillverkarna med en snarlik kopia. Mustang Mamba hade på Mustangvis en stadig Zündappmotor, mer trimvänlig om nu det kan räknas som en fördel.
1203 med automatväxlad motor blev en parentes medan guldskimrande 1255 Golden Champ med gjutna fälgar och skivbroms fram blev kronan på verket.
1983 lades Compact ner, framgången hade varit lika långvarig som enastående, den tvåväxlade originalversionen hängde med till 1980.
Text & foto Stefan Wulff
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.