Efter jag lyft toppen på Jaguaren och diverse annat skruvande i verkstan, ordinarie verksamhet rullar ju parallellt med Plan Farfar, så var det åter igen dags för karossbygge. Skönt för det är egentligen detta som ger mig absolut mest "må bra" känsla av allt olika jag pysslar med i min verkstad.
Jonas Matsson på Jämtplåt hade ju som några säkert kommer ihåg hjälp mig med att valsa fram två hörn till bakväggen. Det här är både ett kul jobb eftersom det är så special samtidigt som det snabbt ger en belöning i färdigt utseende.
Jag var även otroligt nyfiken på hur det valsande plåtstycket skulle svara på krympning av kanten som skulle vikas för att få ytan att liva mot dörrens krum nertill.
Visst det går alltid att slitsa upp, forma om och svetsa men det blir sällan bra och ger så mycket mer riktjobb. Tvärtom så är belöningen snudd på förlösande de gånger jag insett jag lyckats med att tillverka en komplext formad karossdelen precis som jag hade intension att försöka göra den.
Jag vill nu försöka bygga klart bakväggen så snart som möjligt så jag kan få börja med taket. Det ligger liksom i pipeline tillsammans med bakväggen eftersom övre hörnen på den ombyggda bakväggen inte stämmer i höjd med den främre delen av taket.
Först ska nya sidostycken tillverkas och några reglar. Sedan ska hela takets plåtyta rullas fram i engelska hjulet. Det är alltså ett stort och avancerat jobb som inte går att göra ensam. Utan det är ett lagarbete med strikt samarbete mellan två personer.
Vidare har jag nu även hämtat blivande säten från en Saab 9000 som min bilskräddare ska omvandla till lämplig storlek så det går att utöva lite seriöst torrbryt. Det behövs känner jag. Råmaterial till sätens underrede och golv finns nu även på plats i verkstan. Det skulle behövas mer timmar, det är mycket på gång nu ...
Bild och text Lars "Julle" Olofsson
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.