Jag gör först en grovkapning av den valsade plåten, det ser ut att stämma mer än bra.
Efter jag mätt fram det exakta breddmåttet knäcker jag två vik längs sidorna.
Genom att krympa kanten får jag nedre delen att smyga in så den livar med karossformen på dörr och bakstycke. Blir ju kalas det här.
Jag sprayar på en svetsprimer för att slippa tråkig spaltrost. Min tanke är i och för sig att försöka behålla utsidan skick, hur jag ska lyckas patinera de nya ytorna återstår att se, men ... skulle jag komma på andra tankar så är blödande spaltrost så otroligt tråkigt att se även om man bara åker med en tintad primer.
Efter kaffekoppen så svetsprimern fått rejält med tid att torka så sätter jag igång med svetsning. Som vanligt tar jag det mycket lugnt och kyler plåten succesivt med tryckluften.
På insidan så punktar jag ihop falsen där jag borrat hål i den ena plåten.
Det blir nästan löjligt bra. Det här blev jag riktigt nöjd med.
Just att kanterna livar i krum med dörr och bakstycke är ju jätteviktigt för karossformen och så enkelt. Krymp och sträckmaskinen är kvällens kung.
Nu går det även att ta in hur bakväggen kommer bli jämfört med på fyrdörrarskarossen. Den går mer rakt ner men för den delen ändå ha en viss tillbakaböjd form, vilket jag anser vara ett krav för att linjera bättre med övriga karossen.
Ett oxblodsfärgat skinnbaksäte från en Saab 9000 CD ska krympas på nästan alla ledder för att passa in i min hytt. Avstånd mot ratt och pedaler kommer bli satt permanent utan möjlighet till justering. Vi snackar ju 20-tals truck och en kortväxt får väl ta med sig en kudde eller (hemska tanke) så blir körställningen kanske blir perfekt för densamme...