På väg mot Älmhult en gång stannade jag till i Markaryd för en bit mat, och en tack vare en liten felsväng så såg jag något på en storköpsparkering som förtjänade en extra titt. Mycket riktigt hade jag fått syn på något av det ovanligaste som man kan tänkas från den amerikanska bilindustrin, en Acadian Beaumont! Detta är en rätt okänd modell, så ovanlig att man i hemlandet Kanada idag knappt vet vad är för något heller. En liten mängd exporterades bland annat hit. 1963-64 kan ett 50-tal Acadian totalt ha sålts här.
När Chevrolet introducerade sin compact Chevy II 1962 kom den även att byggas för Kanadas hemmamarknad under namnet Acadian Canso och Beaumont som motsvarade de amerikanska modellerna 300 och Nova. Dessa kanadabyggda varianter såldes genom Pontiacs försäljningsorganisation istället för Chevrolet. Logiskt då Acadian fick en del typiska Pontiacattribut för att särskilja den från sin kusin från USA.
1964 Introducerade Chevrolet sin mellanklassmodell Chevelle, och då fick Acadians toppmodell Beaumont flytta upp och baseras på den, medan Canso och Invader modellen fortsatte byggas på Novan .
Denna rara bil jag fick syn på är alltså en 1964 års Acadian Beaumont. grill, baklampor, lister skiljer sig markant från Chevellen, även navkapslarna som påminner en del om Pontiac Tempest-kapslar från året innan, men är unika för Beaumonten. Denna bil är en av de fåtal svensksålda dylika 1964:or.
1966 så delades det upp ytterligare, Beaumont blev ett eget märke med serierna Custom och SD, dock byggdes det parallellt vanliga Cheveller i Kanada, också med lite annorlunda modellutbud än i USA, till exempel så var cabrioleterna i USA enbart av Malibu-modellen, medans i Kanada såldes cabben i serien snäppet under, Chevelle 300. Acadians fortsatte tillverkas på Nova-bas.
Beumont byggdes fram till 1969 som en Chevelle med lite Pontiac-influerade detaljer, Chevrolets motorutbud stod på listorna givetvis från 235" sexan till den vassa 396" som i Kanada hette Astro-flash respektive Astro-jet.
Den Nova-baserade Acadian hängde med fram till 1971, de sista åren enbart som coupéer. Dessa sista byggdes dock inte ens i Kanada, utan sattes samman hos Chevrolet i Willow Run, men gjordes enbart för Kanada-marknaden.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.