Bild
Nästa artikel
Svar på nöten

P66 - Jensens strukna favorit

Publicerad 3 mars 2018
1965 presenterade Jensen en ny modell som aldrig blev av, P66 stupade på målsnöret.

Bröderna Alan och Richard Jensen hade redan på trettiotalet etablerat sig som skickliga karossbyggare. Tidigt fick man kontrakt på sportiga karosser att leverera till Wolseley och Standard. Under senare delen av 30-talet kunde man realisera sin dröm om att skapa ett eget märke. Jensens bilar var exklusiva, handbyggda och gjordes i blygsamma serier.

Nu spolar vi raskt fram bandet till mitten av 60-talet, och de båda bröderna var nu både åldrade och vid dålig hälsa. I firman fanns nu yngre förmågor vid rodret, Brian Owen, chefsingenjör Kevin Beattie och formgivaren Eric Neale som kom från Wolseley.  Nu skulle man ersätta den smått egendomliga modellen CV8 med en ny modernare vagn. Redan från början hade man tänkt återanvända namnet Interceptor, som redan funnits på en tidigare modell.  Richard Jensen tillsammans med Eric Neale lade upp riktlinjerna och grundformen för den blivande interceptorn, under arbetsnamnet "P66"  


Beattie moderniserade CV8-chassiet, och Eric Neale kom upp med en snygg tvåsitstig cabrioletkaross till detta, och P66 stod klar precis för London motor show 1965.

Mottagandet var blandat, men man beslutade sig att gå vidare och bygga en coupé på samma bas, och byggandet av den påbörjades tämligen omgående Till skillnad mot cabrioleten och föregående CV8, som hade glasfiberkarosser, så knackades denna fram i aluminium.  Här uppstod en schism mellan det gamla och nya Jensen, P66 drevs igenom av Richard Jensen och Eric Neale, Kevin Beattie och Brian Owen var av en annan åsikt. Dom ville ha ett italienskt signum på bilen. P66 var i princip helt klar för produktion, när hela projektet revs upp.

 

Kevin åkte till Italien och fick på rekordtid fram en design från Carozzeria Touring, och ett kontrakt från Vignale att bygga den nya karossen, den "nya" interceptor presenterades 1966, mindre än ett år efter projekt P66 hade förpassats till soptunnan. Richard Jensen var inte vidare glad över detta tilltag,  men en vilja hade han dock fått igenom i den nya Interceptorn, att i den även få till en fyrhjulsdriven variant. Den avancerade FF hade premiär året efter Interceptorn 1967, och då gick Richard Jensen även i pension.

P66 cabriolet som visades upp på London Motor show 1965

man hann också med en prototyp till en broschyr

P66 coupe tar form

byggd i aluminium, och utan föregångarens distinkta veck vid hjulhusen var detta en vacker välproportionerlig kaross.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.