Jo, det är en Simca Esplanada, denna modell hade premiär på Salão do Automóvel i SAo Paolo 1966, men hösten 1967 bytte den namn till Chrysler Esplanada och byggdes fram till slutet av 1969.
Grundformen känns ju igen för det är ju en Simca Vedette som för dess hette Ford Vedette. När Vedetten lades ner i Europa återuppstod den i Brasilien under namnet Simca Chamboard och byggdes nästan oförändrad vidare till 1965, Men med namnbytet till Esplanada så lät man uppdatera den gamla femtiotalskarossen, med kanske inte helt lyckat resultat.
Men mekaniskt förändrades den inte mycket, då det från början var en Ford så fick den ärva den gamla franska Aquillon-motorn vilket var en sidventils-V8 som från början fanns i Ford av 1932 års modell. Exportvarianterna och den licensbyggda V8:an var nedbantad till 2,4 liter. Senare fanns även en toppventiskonverterad hemi-V8 baserad på sidventilaren att tillgå, den kallades "Emi-sul". 1969 byggdes de sista Esplanadas och Ford-motorn som via Simca nu hamnat i Chryslers regi var antagligen de sista personbilarna någonsin att ha just sidventilsmotor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.