Det finns hål i innertaket och frågan på hur många spindlar som bor under det låter vi vara obesvarad... Plan 53 rullar vidare!
Jag hade befarat att ramen skulle vara värre angripen men det mesta är som tidigare beskrivet tvärbalkarna på varje sida om motor/växellåda samt längst bak. Tvärbalken där är så pass dålig på bägge sidor att ett komplett byte är nödvändigt. Det underlättar snarare och är tidsbesparande istället för att hålla på och jolla med små plåtbitar.
En uppenbar fördel med göra den helt ny är även att vi då kan förbereda med bland annat insvetsade rörhylsor för en kommande dragkrok.
Ramens avslut på bägge sidor är dåliga men åtminstone ena sidan går att rädda genom att lägga i ett par remsor. På passagerarsidan blir det en amputation utan större eftertanke och nykonstruktion av drygt en halvmeter.
Putte Larsson på JNJ Industrimontage AB i Östersund knäckte till de profiler vi behövde och bjöd oss dessutom på bitarna när Kåre berättade om vår Plan 53. Stort tack för det!
Birger Granli med One Stop Shop har börjat kika på inredningen som finns och är rätt komplett men som har en hel del existentiella problem så just där är det lite svårt att hitta en vettig medelväg.
Dörrsidorna finns men är gravt fuktskadade. Innertaket sitter på plats men är sönderrivet framför bakrutan. Det finns hål i det också och frågan på hur många spindlar som bor under det låter vi vara obesvarad.
Det enklaste beslutet är väl golvmattan eftersom den helt enkelt inte finns. När man driver ett projekt av den här kalibern och dessutom har en duktigt tajt tidsplan sker otroligt mycket jobb som inte märks.
Det pågår just nu en lätt kaosartad logistik som suger oerhört med både tid och engagemang. Det är telefonsamtal, mejl och olika tips som följs upp. Det är prylar stora som små som ska skjutsas, hämtas och fixas.
En beställning blir sen som hänger ihop med en annan som visade sig vara fel. Missförstånd som efter ett stressat telefonsamtal kan avfärdas med ett garv och "ha en bra dag" till helt lysande samförstånd som i förlängningen skapar trevliga relationer och underbar kamratskap med nya människor.
Jag har varit inne i den här karusellen med några tidigare projekt. Många kommer säkert ihåg äventyret med Saab 92H, Saabhusbilen som hittades, bärgades och renoverades med kraft från många olika personer där navet blev min verkstad här i Tängtorpet Ås.
För att inte nämna Wennlo-Saaben som vi helt fräckt "stal" från redaktionsmedarbetaren Claes Johansson på öppen gata i Stockholm för att göra en supersnabb fix av här i Östersund. Att "biltjuven" stressad körde fel eller vad vi nu ska påstå och dessutom plåtades av en okänd fartkamera upp i Ontanjärvi...
Det var galna upptåg och roliga projekt som vi har kunnat ta del av i Klassiker men som aldrig hade blivit av om det inte funnits fler likasinnade stollar.
Det är galenskapen som driver oss framåt. Vi kanske ska undvika att analysera djupare men visst fasen måste vi ha någon slags diagnos, tur man inte är ensam.
Oavsett så skulle Plan 53 inte kunnat pågå utan alla er som stöttar, uppmuntrar och bidrar. STÖRSTA tacket till er alla så här långt och framför allt till Kåre. Att vara två när det ska fixas, hämtas, ordnas och allt det där ni vet när man ska försöka skaka liv i en gammal bil är guld.
56 dagar kvar
Text och foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
En uppenbar fördel med göra den helt ny är även att vi då kan förbereda med bland annat insvetsade rörhylsor för en kommande dragkrok.
Ramens avslut på bägge sidor är dåliga men åtminstone ena sidan går att rädda genom att lägga i ett par remsor. På passagerarsidan blir det en amputation utan större eftertanke och nykonstruktion av drygt en halvmeter.
Putte Larsson på JNJ Industrimontage AB i Östersund knäckte till de profiler vi behövde och bjöd oss dessutom på bitarna när Kåre berättade om vår Plan 53. Stort tack för det!
Birger Granli med One Stop Shop har börjat kika på inredningen som finns och är rätt komplett men som har en hel del existentiella problem så just där är det lite svårt att hitta en vettig medelväg.
Dörrsidorna finns men är gravt fuktskadade. Innertaket sitter på plats men är sönderrivet framför bakrutan. Det finns hål i det också och frågan på hur många spindlar som bor under det låter vi vara obesvarad.
Det enklaste beslutet är väl golvmattan eftersom den helt enkelt inte finns. När man driver ett projekt av den här kalibern och dessutom har en duktigt tajt tidsplan sker otroligt mycket jobb som inte märks.
Det pågår just nu en lätt kaosartad logistik som suger oerhört med både tid och engagemang. Det är telefonsamtal, mejl och olika tips som följs upp. Det är prylar stora som små som ska skjutsas, hämtas och fixas.
En beställning blir sen som hänger ihop med en annan som visade sig vara fel. Missförstånd som efter ett stressat telefonsamtal kan avfärdas med ett garv och "ha en bra dag" till helt lysande samförstånd som i förlängningen skapar trevliga relationer och underbar kamratskap med nya människor.
Jag har varit inne i den här karusellen med några tidigare projekt. Många kommer säkert ihåg äventyret med Saab 92H, Saabhusbilen som hittades, bärgades och renoverades med kraft från många olika personer där navet blev min verkstad här i Tängtorpet Ås.
För att inte nämna Wennlo-Saaben som vi helt fräckt "stal" från redaktionsmedarbetaren Claes Johansson på öppen gata i Stockholm för att göra en supersnabb fix av här i Östersund. Att "biltjuven" stressad körde fel eller vad vi nu ska påstå och dessutom plåtades av en okänd fartkamera upp i Ontanjärvi...
Det var galna upptåg och roliga projekt som vi har kunnat ta del av i Klassiker men som aldrig hade blivit av om det inte funnits fler likasinnade stollar.
Det är galenskapen som driver oss framåt. Vi kanske ska undvika att analysera djupare men visst fasen måste vi ha någon slags diagnos, tur man inte är ensam.
Oavsett så skulle Plan 53 inte kunnat pågå utan alla er som stöttar, uppmuntrar och bidrar. STÖRSTA tacket till er alla så här långt och framför allt till Kåre. Att vara två när det ska fixas, hämtas, ordnas och allt det där ni vet när man ska försöka skaka liv i en gammal bil är guld.
56 dagar kvar
Text och foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.