Vi ville ha en boost på hur Gamlingen skulle se ut ihopsatt så det sista Kåre och Magnus gjorde innan vi lastade var att rigga upp en framskärm och motorhuven. Alla som varit med att bärga fram en klassisk bil som stått i många år förstår nu vad jag menar och kvällen blev med ens helt fantastiskt. Djupt inne i Jämtlands skogar hade vi äntligen gett den gamla bilen som stått i så många år och väntat på en räddare en ny chans.
För det är ju lite så det är och känslorna vi ofta får vid uppsöket av ett bilvrak. Man blir känslomässigt engagerad i bilens tidigare öden. Varför står den här och varför blev den bara bortställd? Man vill ta om hand, rädda och sätta ihop i en virvlande sörja av impulsiva tankar för att åter få rulla väg.
Det märktes på säljaren Uno att han var nöjd över vårt engagemang. Vraket som stått så många år på hans ägor och som han säkert många gånger funderat på var nu äntligen på väg till en ny framtid. Dessutom har vi lovat honom både besök och en provtur i nära stående tid. Det här kommer att bli hur bra som helst...
Vi börjar lasta av och ingående granska alla delar. Låt vara att -53:an stått ute i merparten av sitt liv och är både sliten och rostig, väder och vind har under 40-50 år har patinerat lack, lister och krom, Men det viktigaste av allt – Chevan är nästan helt komplett!
Vi saknar egentligen bara några smådelar som vid den här första kollen ger:
# Chevrolet emblemet som sitter på instrumentbrädan.
# Ett dörrhandtag på passagerarsidan, det man öppnar dörren med.
# Fästet till solskyddet på passagerarsidan:
# Kylare:
Givetvis kommer det dyka upp mer saker som saknas under jobbets gång men redan nu vädjar vi till alla läsare att kika i garage, skrubbar och vrår för att vår lista av "måste ha saker" ska krympa.
Som ni säkert förstår så är budgeten rejält tajt, inte heller har vi några oceaner av tid, så det är nu och helst inte i morgon vi behöver detta. Vi kan inte lova guld och gröna skogar men kan kanske erbjuda en provtur eller en gemensamhetskväll med bilåka och hemliga garagebesök... Så snälla, hjälp oss nu!
Allt vi söker utom just kylaren bör vara begagnat och ha patina. Nytt bling-bling vill vi inte montera utom just kylaren. För vi vill ju inte få stopp strax utanför exempelvis Söderhamn med en pöl glykol på vägen.
Då sätter vi igång!
Många år av smuts, damm och fågelskit ska bort. Med dunderavfettning och högtryck får vi fram en "Horizon Blue"-lackad torpedvägg.
Kulören är fantastiskt vacker. Ni skulle bara se undersidan av skuffluckan och det är en tidig metalickulör. Att -53:an har den färgen är intressant ur flera avseenden eftersom 50-talets Sverige var en tid då svenskbyggda Chevor oftast var grå eller svarta. Gamlingen är sammansatt på GM Nordiska i Hammarbyhamnen och har med andra ord en svensk ägarlängd sedan ny.
Så här i initialskedet av "tillbaka till vägen och vi ska åka till Wenngarn om lite mer än två månader" så handlar det mest om sortering av delar och planering av projeketet.
Både jag och Kåre jobbar ju heltid så det kommer att bli intensiva hobbykvällar och helger men ivern är stor att börja fixa till saker när Gamlingen för första gången på många år rullar in i en verkstad för åtgärder.
67 dagar kvar.
Text och Foto Lars "Julle" Olofsson
Foto Kåre Torfjäll
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.