Bild
Nästa artikel
UTSKROTNINGSHOTAD

Rädda en VW Golf

Publicerad 26 maj 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Första Golfen var den snyggaste. Och den lättaste. Och den mest snabbrostade. Golfhålet växer!

Av drygt 100 000 sålda 1974–84 i Sverige finns bara två procent kvar i trafik. Av de två första årsmodellerna är siffran alarmerande 133 stycken. Det motsvarar väl ungefär fem minuters produktion i Wolfsburg.

Skälen till varför man ska uppröras och agera i denna fråga behöver nästan inte radas upp. Men vi gör det ändå.

Golf markerar vändpunkten för Volkswagen på 1970-talet. Den ersatte Typ 1 och vände på allt. Istället för aktermaskin, pendelaxlar och en form som fått växa fram genom decennierna bjöd Golf på framhjulsdrift och tvärställd motor, halvkombilucka och en design som satt som en smäck från dag ett. Alla förändringar skulle bli till det sämre.

Golf I handlar inte bara om GTI och Cabriolet, det handlar om ultralätta, färgglada snikmodeller också. Gula, gröna, röda, ljusblå och kopparfärgade. Med navkapslar i kapsylformat och dörrsidor i vinylklädd balsaträ.

Det finns bara 10 381 VW Golf 1974-84 kvar i registret och merparten är avställda. Dessutom är en del av -84:orna av generation II.

Så ut och rädda en Golf I – någon kommer att vara dig evigt tacksam!

I första broschyren hade snikmodellen mindre bakljus. Släpptes några sådana någonsin ut i verkligheten.

Rapport april 2011

Sålda 1974–83: 104 476 st
Kvar i trafik: 2 438 st
Överlevnadsprocent: 2,2 procent

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.