
I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi Saab – från Sonett och mjukhårda nackstöd till rallyrattar och legendaren Gunnar Palm. Tillsammans med Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan, väljer redaktionen också sina favoritversioner av Saab 99. Du kan lyssna på avsnittet ovan eller på den här länken.
”Jag är lite överintresserad av design och måste därför tyvärr välja den uslaste versionen. Jag är väldigt svag för de tidiga 99:orna även om de inte var bra och skulle faktiskt vilja ha en svart. Så det blir en tidig 99:a, kanske en -69:a men så tidig som möjligt och med de fina listerna på hjulhusen. Fin, men mindre bra.”
Claes Johansson

”Jag tar en kardinalröd 99 EMS från 1977. Korta styrväxeln, lite hårdare chassisättning. Den symboliserar eran då 99:an var som bäst, skulle jag vilja säga. Kanske blir det en femväxlad låda. 99 Turbo är inte riktigt min favorit för den är inte riktigt vuxen vridmomentet och effekten. Först med 900 Turbo ramlade allt på plats på rätt sätt. Men Saab gjorde rätt att få ut 99 Turbo fort och ta en position. Även i dag är ju Saab och turbo sammanlänkat.”
Peter Bäckström

”Min favorit skulle vara en färgglad tredörrars 99 Combi Coupé från mitten av 1970-talet, en piggelingrön eller orange. Det är Saab-smartness i sin prydno! En svart Turbo 3-dörrars 1978 skulle inte heller sitta fel.”
Carl Legelius
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.