Nästa artikel
Redaktionen väljer: ”Den är min favorit-Saab 99”
Reportage

Redaktionen väljer: ”Den är min favorit-Saab 99”

Publicerad 5 januari 2023
Saab 99 var ett enormt projekt för den lilla svenska biluppstickaren. Här väljer Klassikers redaktion och Saabmuseets intendent Peter Bäckström sina favoriter.

I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi Saab – från Sonett och mjukhårda nackstöd till rallyrattar och legendaren Gunnar Palm. Tillsammans med Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan, väljer redaktionen också sina favoritversioner av Saab 99. Du kan lyssna på avsnittet ovan eller på den här länken.


”Jag är lite överintresserad av design och måste därför tyvärr välja den uslaste versionen. Jag är väldigt svag för de tidiga 99:orna även om de inte var bra och skulle faktiskt vilja ha en svart. Så det blir en tidig 99:a, kanske en -69:a men så tidig som möjligt och med de fina listerna på hjulhusen. Fin, men mindre bra.”

Claes Johansson

”Jag tar en kardinalröd 99 EMS från 1977. Korta styrväxeln, lite hårdare chassisättning. Den symboliserar eran då 99:an var som bäst, skulle jag vilja säga. Kanske blir det en femväxlad låda. 99 Turbo är inte riktigt min favorit för den är inte riktigt vuxen vridmomentet och effekten. Först med 900 Turbo ramlade allt på plats på rätt sätt. Men Saab gjorde rätt att få ut 99 Turbo fort och ta en position. Även i dag är ju Saab och turbo sammanlänkat.”

Peter Bäckström

”Min favorit skulle vara en färgglad tredörrars 99 Combi Coupé från mitten av 1970-talet, en piggelingrön eller orange. Det är Saab-smartness i sin prydno! En svart Turbo 3-dörrars 1978 skulle inte heller sitta fel.”

Carl Legelius

Saab 99 - Klassikers samlarserie #25

100 sidor Saab 99!

Modern och framåtblickande vid lanseringen hösten 1967, superhet tjänstebil tio år senare och en trygg, pålitlig bruksbil långt in på 1980-talet. Saab 99 förändrades under hela tiden som den tillverkades. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om den bredaxlade svensken i en omistlig samlarutgåva!



Innehåll:

Ögonblicket Trollhättetaxi
När 99 kom i en fyrdörrars version så kunde Saab konkurrera på taximarknaden. (Klassiker 6/2019)

Rätta modellerna
Sötaste tjejerna på kontoret och en stilig karl på 
reklamavdelningen fick bli modeller när 99:an skulle fotograferas. (SCM 1/2019)

Sverigeresan Saab 99 ”Turbo 16”
Spinkiga stötfångare, biffig motor. Vi förflyttar oss till ett parallellt universum där 99 har 900 T16-drivlina. Vi trivs. (Klassiker 6/2018)

Saab 99 EMS & Volvo 142 GL
Metalliclack, bränsleinsprutning och tvådörrars­kaross. Vi låter två gamla fiender mötas igen. (Klassiker 7/2021)

Snikbilen Saab 99 X7 1974
Heltäckningsmattor drar ändå bara till sig smuts. Röka i bilen är bara farligt. Klocka orsakar stress. Snik är lyx. (Klassiker 10/2014)

Smartness Saab 99 Combi Coupé
Snudd på utrotad modell. Joachim Wanrop räddade en Alabastergul -79:a. Med äkta stripes! (SCM 2/2019)

Lååångmilaren! Saab 99 CC 1975
Johan Dahl trodde inte sina ögon. Bilen han trodde rullat 8 000 mil hade avverkat tio gånger den sträckan! (Klassiker 5/2016)

Rallyrenovering Saab 99 EMS
Anders Norstedt nöjer sig inte med att det går fort. Bilen ska se helt rätt ut också – ner på minsta detaljnivå! (Klassiker 6/2016)

Saabs rallyvinnare EMS
16-ventilaren som banade vägen. Peter Bäckström avslöjar: rötterna fanns hos Volvo! (SCM 1/2019)

Saab 99 Turbo för historiskt rally
Detaljtrogen med fartränder och allt. Erik Uppsälls tävlingsbil började sitt liv som en 99 EMS. (Klassiker 5/2013)

Klassikerguiden Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen i slutet av 1970-talet ger fort­farande kickar. Turbokickar! (Klassiker 9/2015)

Saab 99 Turbo 1978
En dag avslöjades det verkliga miltalet på Björns toppfina och orenoverade bil: 70 000 mil! (SCM 2/2020)

Spaning Nittionio 99:or
Tyst minut för alla som dött folkracedöden. Gläds åt de få som blev kvar! (Klassiker 1/2011)

Ögonblicket Ronnie på taket
Två svenskar med världsrykte möts efter F1-loppet i Anderstorp 1978: Saab 99 Turbo och Ronnie Peterson (Klassiker 8/2017). 


Det bästa om Saab 99

Här har vi samlat 100 sidor artiklar från Klassiker och Saab Cars Magazine om den bredaxlade svensken! Artiklarna är publicerade mellan 2006 och 2021 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje! 



Klassikers samlarutgåvor säljs endast i våra egna kanaler och finns inte i vanliga tidningsbutiker. Upplagan är begränsad.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.