Varje år blir vi allt fler svenskar som åker till Bremen den första helgen i februari för att bländas, förfäras, glädjas – och träffas. Bremen Classic Motorshow är i år inne på nionde varvet och har i mycket funnit sin form och sitt format.
I sju hallar – och i korridorerna som omger dem – bjuds vi på ett utbud som vi bara kan drömma om i Sverige. Bilar i alla prisklasser och i olika knasighetslägen, mopeder, motorcyklar, traktorer och till och med mudderverk blandas upp med reservdelsspecialister, modellbilshandlare, litteraturexperter och mycket annat.
Jämfört med Techno Classica i Essen som äger rum i slutet av mars är mässan i Bremen liten, med bara en fjärdedel så många besökare och hälften så många utställare. Men just det begränsade formatet framhåller många av de svenskar vi springer på i montrarna som en fördel. Bremenmässan klarar man lätt på en dag och dessutom gör de lägre monterhyrorna att grejerna blir billigare. Koncentrationen av Mercedes 300 SL är också avsevärt lägre här än i Essen. Bremen är helt enkelt lite folkligare i uttrycket.
I år var temat tyska specialkarosser och även här lyste ambitionen att visa hela skalan igenom. I specialutställningen ingick allt från Horch, Maybach, Grosse-Mercedes till Goliath, Volkswagen och Opel.
I år kom 40 502 besökare, en markant ökning jämfört med föregående års siffra på 36 000. Antalet privatbilar till salu i det stora parkeringsgaraget i anslutning till mässan var också betydligt större.
FOTO: Bo Legelius & Olof Neergaard
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.