Säkert tänker du på dragracing som något typiskt amerikanskt. Ändå har engelsmännen sysslat med att ge järnet rakt fram nere på strandpromenaden i Brighton ända sedan 1905. Välkommen till Madeira Drive och Brighton National Speed Trials.
"Jo, man vill bli av med oss. Men vad ska de göra, vi drar massor med folk år efter år!"
Paul Standing kontrollerar motorcyklarna som ställer upp till start i Brighton och har själv tävlat här sedan sextiotalet. Han är väl medveten om att evenemanget inte uppskattas av alla.
Det klagas på oljud från trimmade motorer på två, tre och fyra hjul samt över att nudistbadstranden är svår att komma till just den här dagen. Dessutom händer det att någon kör ihjäl sig.
Att världens äldsta motortävling skulle läggas ner känns ändå som avlägset. För här, alldeles intill nöjespiren och den vackra stranden, möts mycket av det som gör de brittiska öarna så charmiga.
Till exempel tävlar såväl moderna racersportvagnar och dito roadracing-motorcyklar tillsammans med diverse förkrigsfordon och hembyggen. Detta uppblandat med vräkiga lyxåk.
Brighton National Speed Trials anno 2019 lockade ca 300 deltagare som sträckte ut över en engelsk kvartsmil, 402 meter. Till skillnad från drag racing kör man en i taget och det är fri start från det att ljussignalen slagit om till grönt. Ett handikappsystem gör att alla, i teorin, ska ha vinstchans i någon av de många klasserna.
Och ja, tävlingen pågår bara under en dag. Efter sista körningen har arrangören en timme på sig att plocka ner avspärrningar och läktare etc. Sedan kan linbanan, karusellerna, fish & chips-stånden och allt annat som hör till brittiskt badliv härska ostört i ytterligare ett år.
Relaterade bildspel
Världens äldsta race?
Arrangören Brighton & Hove Motor Club berättar gärna att loppet körts sedan 1905. Då kom över 400 till start på Madeira Drive. Även om det varit luckor under flera av åren kallas Brighton National Speed Trials ändå ofta för världens äldsta ännu existerande hastighetstävling.
Från början körde man två i taget med flygande start över en kilometer och det gick bra att ta med en passagerare på turen. Snart gick både bilar och motorcyklar snabbt på allvar och när loppet kom igång igen 1923, efter ett antal år i malpåse, infördes stående start och bara 800 meters körning. En halv engelsk mil.
1925 införde polisen ett förbud mot motortävlingar på allmänna vägar och loppet ställdes in fram till 1932. Då kom någon nämligen på att Madeira Drive faktiskt inte var allmän väg.
Efter andra världskriget dök det upp vilda specialbyggen baserade på överskottsmaterial. För att bringa lite ordning infördes ett antal olika klasser baserade på typ, fordonets ålder etc och 1963 gjorde drag racing europeisk debut just i Brighton.
Senare kom ombyggda F1-bilar, racersportvagnar med flera och drev upp hastigheterna. För att försöka skapa någotsånär säkerhet kör man sedan 1981 med bara en startande i taget och de senaste 15 åren på endast 402 meter strandpromenad.
Från början körde man två i taget med flygande start över en kilometer och det gick bra att ta med en passagerare på turen. Snart gick både bilar och motorcyklar snabbt på allvar och när loppet kom igång igen 1923, efter ett antal år i malpåse, infördes stående start och bara 800 meters körning. En halv engelsk mil.
1925 införde polisen ett förbud mot motortävlingar på allmänna vägar och loppet ställdes in fram till 1932. Då kom någon nämligen på att Madeira Drive faktiskt inte var allmän väg.
Efter andra världskriget dök det upp vilda specialbyggen baserade på överskottsmaterial. För att bringa lite ordning infördes ett antal olika klasser baserade på typ, fordonets ålder etc och 1963 gjorde drag racing europeisk debut just i Brighton.
Senare kom ombyggda F1-bilar, racersportvagnar med flera och drev upp hastigheterna. För att försöka skapa någotsånär säkerhet kör man sedan 1981 med bara en startande i taget och de senaste 15 åren på endast 402 meter strandpromenad.
Hur snabbt?
År 2019 körde de snabbaste bilarna, Nissan GT-R respektive Westfield Seven SBD, på 10,8 s (217 km/h) resp 10,89 s (199 km/h).
De kvickaste motorcyklarna, två turboladdade Suzuki Hayabusa, gick på 9.04 s (252 km/h) resp 9.13 s (259 km/h).
De kvickaste motorcyklarna, två turboladdade Suzuki Hayabusa, gick på 9.04 s (252 km/h) resp 9.13 s (259 km/h).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.