Enklare än enkel – hur gör man då? Renault skalade av spartanska R4 och skapade R3. Bara 2 500 exemplar byggdes.
Renault 4 fanns i ett otal varianter. Lyxigt med sänkbar bakruta i den ena änden av skalan – och billighetsvarianten Renault 3 i den andra.
Att bara komma på tanken att göra en förenklad version av en ekonomibil, vad skulle man ta bort? Det fick bli en mindre motor (603 kubik istället för 747 kubik) och väck med bakre sidorutorna.
Genom att utesluta kupéfläkt sparades några avgörande franc och det här med dörrklädslar är ju bara brackigt. Lite som att skippa servetten efter maten och istället använda handens utsida. Det vet ju alla att det går precis lika bra.
Renault 3 fanns i två år, 1961-62 och tillverkades i ca 2 500 exemplar. Under dess begränsade levnad fanns hela tre grå kulörer att tillgå, Gris Olivier, Gris Pyramide och Gris Templier, lite beroende på tillgången för dagen.
Samtliga var halvmatta för att inte sticka betraktaren i ögonen.
I Klassiker 1/2019 skriver vi om en toppernoverad Renault 4 Super – den lyxigaste av dem alla.
Att bara komma på tanken att göra en förenklad version av en ekonomibil, vad skulle man ta bort? Det fick bli en mindre motor (603 kubik istället för 747 kubik) och väck med bakre sidorutorna.
Genom att utesluta kupéfläkt sparades några avgörande franc och det här med dörrklädslar är ju bara brackigt. Lite som att skippa servetten efter maten och istället använda handens utsida. Det vet ju alla att det går precis lika bra.
Renault 3 fanns i två år, 1961-62 och tillverkades i ca 2 500 exemplar. Under dess begränsade levnad fanns hela tre grå kulörer att tillgå, Gris Olivier, Gris Pyramide och Gris Templier, lite beroende på tillgången för dagen.
Samtliga var halvmatta för att inte sticka betraktaren i ögonen.
I Klassiker 1/2019 skriver vi om en toppernoverad Renault 4 Super – den lyxigaste av dem alla.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.