Rostig plåt ersätts med ny och en dörr skruvas fast. Julle jobbar på något som vi ännu inte riktigt sett formen på. Ett verkstadsfika med inbjudna skapar massor med frågor. Vad är det egentligen frågan om och det här med dragkroksplaceringen?
Första veckans hardcore med Farfar gick undan och det kändes som massor med frågetecken blev uträtade. Planeringen inför den här veckan handlar om sparklådor, få ordning på en dörr så jag kan prov montera och mäta in dörr-stolpen och fixera den.
Torpedens nederdel var ju gravt rostskadad och yttre plåt mer eller mindre förintad. Det är precis samma sak med den inre förstärkningsplåten som bland annat strävar förstärkningen i dörrposten som gångjärnen sitter monterade mot. Så där blir det nytillverkning.
Det har varit förbi en del nyfikna, bland och annat bjöd jag in till en verkstadsfika för de mer sammansvurna som hjälpte mig och Kåre med Plan 53 för en privat visning av vad som nu pågår.
Det är rätt kul att notera hur en del nästan chockeras av detta nya stolleprov som under första veckorna rullade igång i största hemlighet med arbetsnamnet "Plan PU". Eller som Kåre sa mellan tuggorna när han mumsade kaffekaka "Vår Cheva var väl en sak men här finns ju nästan ingenting alls!"
Det är ju i och för sig en utmaning. Men jag gillar ju att konstruera och en hel del av hårdvaran finns faktiskt.
Sedan har jag har väl inte visat varenda låda med prylar. Men helt klart består ett sådant här projekt av bra mycket mer specialare än ett komplett objekt som exempelvis Plan 53 var.
Det största problemet är väl framför allt att till en Dodge från 1928 så är det så oerhört mycket svårare att hitta delar jämfört till en Chevrolet från 1953. Begagnat kan hittas om man letar. Nytt är värre även om det finns men det kan ta tid att få tag på.
Vi får väl se var det hela landar. Jag har lite hotrodtankar om detta projekt så jag har redan ryckt i lite olika trådar i fråga om lite delar jag vill ha. Vidare för jag en nära dialog med bland annat bilprovningen.
Den senaste frågeställningen som jag inte fått svar på än är om det verkligen är ett alldeles solklart krav på om en dragkrok absolut måste sitta längst bak. Planen och funderingarna runt detta är lite komplicerad så där lär jag ju få återkomma.
Bild och text Lars "Julle" Olofsson
Torpedens nederdel var ju gravt rostskadad och yttre plåt mer eller mindre förintad. Det är precis samma sak med den inre förstärkningsplåten som bland annat strävar förstärkningen i dörrposten som gångjärnen sitter monterade mot. Så där blir det nytillverkning.
Det har varit förbi en del nyfikna, bland och annat bjöd jag in till en verkstadsfika för de mer sammansvurna som hjälpte mig och Kåre med Plan 53 för en privat visning av vad som nu pågår.
Det är rätt kul att notera hur en del nästan chockeras av detta nya stolleprov som under första veckorna rullade igång i största hemlighet med arbetsnamnet "Plan PU". Eller som Kåre sa mellan tuggorna när han mumsade kaffekaka "Vår Cheva var väl en sak men här finns ju nästan ingenting alls!"
Det är ju i och för sig en utmaning. Men jag gillar ju att konstruera och en hel del av hårdvaran finns faktiskt.
Sedan har jag har väl inte visat varenda låda med prylar. Men helt klart består ett sådant här projekt av bra mycket mer specialare än ett komplett objekt som exempelvis Plan 53 var.
Det största problemet är väl framför allt att till en Dodge från 1928 så är det så oerhört mycket svårare att hitta delar jämfört till en Chevrolet från 1953. Begagnat kan hittas om man letar. Nytt är värre även om det finns men det kan ta tid att få tag på.
Vi får väl se var det hela landar. Jag har lite hotrodtankar om detta projekt så jag har redan ryckt i lite olika trådar i fråga om lite delar jag vill ha. Vidare för jag en nära dialog med bland annat bilprovningen.
Den senaste frågeställningen som jag inte fått svar på än är om det verkligen är ett alldeles solklart krav på om en dragkrok absolut måste sitta längst bak. Planen och funderingarna runt detta är lite komplicerad så där lär jag ju få återkomma.
Bild och text Lars "Julle" Olofsson
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.