A-stolpen på ena sidan lutar snett bakåt några centimeter. Det låter våldsamt men just nu finns ingen direkt stadga i karossens struktur och takets infästning mot rutramen är sprucken på bägge sidor. Jag drar a-stolpen rätt med ett vanligt spännband.
Inre förstärkningsplåt torped mot nedre gångjärn existerar inte och formen är lite komplicerad. Jag mallar därför fram plåtberedningen med ett styvt papper.
Det vill som gärna bli bra och nu är även torpeden hundra fixerad mot sparklådans profil längs ramen.
Så är det dags att få ordning på dörrhål och sparklåda. Här är det fritt skapande som gäller. Endast fragment av instegsplåten återstår. Men det är ju bättre än ingenting.
Jag tillverkar bägge sidor samtidigt. Formen kan ses som enkel men insteget är inte jämnbrett utan är smalare mot framkant.
Jag punktar fast instegsplåten mot den påbörjade sparklådan. jag kontrollmäter ofta när jag bygger och riktar så jag är bombis på att plåten håller formen.
Hörnet mot dörrposten har två olika radier.
Men efter lite böj och tryck så sitter hörnet på plats med slipade svetsar.
Sparklådan som inte finns. Här är det ren gissningslek på hur det sett ut. Jag klipper till en profilmall men formen kompliceras av att sparklådans underkant ska vara bredare längre bak.
Plåtberedningen blir därför lite svårare med ett par delmått på mitten.
Men efter lite fintänk i plåtbocken så ser profilen ut som jag tänkt. Nu ska den bara böjas i en båge på längden.
Tänk om jag kunnat gjort detta i kryp å sträck maskin. Det går inte så därför måste jag snitta upp profilen på flera ställen så jag får till en smygande böj som följer ramens profil.
I vanlig god ordning är WD-40 bästa vännen när det gäller att få igång det som sitter fast. De lösa reservdörrarna som följde med karossen från Harads har lite bättre gångjärn än de som satt på karossen.
Spårskruvarna till gångjärnen går helt enkelt inte få loss och det är klart. De flesta har väl suttit åtdragna i snart 90 år. En påsvetsad mutter löser problemet.
Med nya skruvar och diverse sprickor svetsade så är dörren färdig för provmontage.
Efter lite rikt av gångjärnen får jag dörren att passa i dörrhålet och kan börja mäta in b-stolpen.
När jag är nöjd med placering och avstånd fäster jag b-stolpen med en plåt på insidan
Nu passar dörren hundra och jag kan börja försöka få liv i lås och fönsterhiss mekanik. Jag ska leta fram ett yttre handtag och insidans dito och vev.