På avstånd ser den ut som vilken bronsfärgad Saab 9000 Turbo som helst. Även om modellen nu börjar bli riktigt ovanlig på vägarna sticker den inte ut.
Men i bilens kupé finns ingen ratt – utan en joystick. I ett unikt reportage i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine har Claes Johansson tagit en provtur på både testbana och allmän väg med den udda styrtekniken som Saab trodde stenhårt på.
– Du kommer få upp känslan direkt, det är bara att köra, säger Per Bränneby som var projektledare för Saabsystemet som kallades Driver Assisting Copilot for Active Lateral Control.
Styrspaken var en del av ett större projekt för att öka trafiksäkerheten som bland annat flera andra biltillverkare deltog i. Saabs bidrag fick – förstås – mycket uppmärksamhet och knöt an till bolagets arv som flygplanstillverkare.
”Redan i tredje kurvan på testbanan känns det som att det här med ratt bara var en löjlig parentes på dryga 120 år. Det är mindblowing”, skriver Claes Johansson.
Mer om tekniken bakom styrspaken och hur projektet blev till kan du läsa i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.
Hela artikeln om Saabs joystickprojekt publiceras i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.