Nästa artikel
Saabs styrspak testad på allmän väg: ”Mindblowing!”
Reportage

Saabs styrspak testad på allmän väg: ”Mindblowing!”

Publicerad 2024-12-05 18:23 (uppdaterad 2024-12-11 13:54)
Säkrare och smartare – så ville Saab sälja in idén om en ”joystick” i stället för en vanlig ratt i framtidens bilar.

På avstånd ser den ut som vilken bronsfärgad Saab 9000 Turbo som helst. Även om modellen nu börjar bli riktigt ovanlig på vägarna sticker den inte ut.

Men i bilens kupé finns ingen ratt – utan en joystick. I ett unikt reportage i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine har Claes Johansson tagit en provtur på både testbana och allmän väg med den udda styrtekniken som Saab trodde stenhårt på.

– Du kommer få upp känslan direkt, det är bara att köra, säger Per Bränneby som var projektledare för Saabsystemet som kallades Driver Assisting Copilot for Active Lateral Control.

Per Bränneby var projektledare på Saab och är här tillbaka på sin gamla arbetsplats. Datorn kunde processa mellan 1,28 och 2,66 miljoner instruktioner per sekund. En vanlig iPad klarar i dag 38 tusen miljarder på samma tidsrymd.

Styrspaken var en del av ett större projekt för att öka trafiksäkerheten som bland annat flera andra biltillverkare deltog i. Saabs bidrag fick – förstås – mycket uppmärksamhet och knöt an till bolagets arv som flygplanstillverkare.

”Redan i tredje kurvan på testbanan känns det som att det här med ratt bara var en löjlig parentes på dryga 120 år. Det är mindblowing”, skriver Claes Johansson.

Mer om tekniken bakom styrspaken och hur projektet blev till kan du läsa i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Hela artikeln om Saabs joystickprojekt publiceras i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Beställ i vår webbshop!

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.