Nästa artikel
Slutkört: Nu lägger Volkswagen ned VR6-motorn
Reportage

Slutkört: Nu lägger Volkswagen ned VR6-motorn

Publicerad 2024-12-19 10:10 (uppdaterad 2024-12-19 13:44)
Efter mer än 30 år väljer Volkswagen att skrota den udda sexcylindriga motorn som funnits i mängder av modeller.

Efter 34 år försvinner nu Volkswagens så kallade VR6-motor. Tillverkningen läggs ned efter nästan 1,9 miljoner byggda exemplar, skriver Volkswagens talesperson Andreas G Schleith på Linkedin.

VR6-motorn försvann i Europa för många år sedan men levde vidare i USA och Kina. Nu läggs den alltså ned globalt och den sista motorn byggdes den 12 december.

Till skillnad från en vanlig V6-motor har VR6-motorn en mindre vinkel mellan cylindrarna, och bara ett topplock.

Volkswagens VR6-motor levde kvar länge men är nu till slut nedlagd. Den fanns i mängder av modeller inom VW-koncernen, bland andra Volkswagen Corrado.

Volkswagens VR6-motor premiärvisades 1991 i tredje generationen Golf. Den har funnits i flera olika modeller som bland annat Corrado och Passat, men även hos koncernsyskon som Porsche Cayenne, Audi TT och Skoda Superb.

VR6-motorn var också den tekniska grunden till VW-koncernens W12-motor som Bentley använde och som också är nedlagd.

Att utveckla en kompakt V6-motor var ett sätt för Volkswagen att klättra på premiumstegen. I dag har rollen tagits över av fyrcylindriga turbomotorer och hybriddrivlinor.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.