Efter 34 år försvinner nu Volkswagens så kallade VR6-motor. Tillverkningen läggs ned efter nästan 1,9 miljoner byggda exemplar, skriver Volkswagens talesperson Andreas G Schleith på Linkedin.
VR6-motorn försvann i Europa för många år sedan men levde vidare i USA och Kina. Nu läggs den alltså ned globalt och den sista motorn byggdes den 12 december.
Till skillnad från en vanlig V6-motor har VR6-motorn en mindre vinkel mellan cylindrarna, och bara ett topplock.
Volkswagens VR6-motor premiärvisades 1991 i tredje generationen Golf. Den har funnits i flera olika modeller som bland annat Corrado och Passat, men även hos koncernsyskon som Porsche Cayenne, Audi TT och Skoda Superb.
VR6-motorn var också den tekniska grunden till VW-koncernens W12-motor som Bentley använde och som också är nedlagd.
Att utveckla en kompakt V6-motor var ett sätt för Volkswagen att klättra på premiumstegen. I dag har rollen tagits över av fyrcylindriga turbomotorer och hybriddrivlinor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.