Spanska lastbilar är av olika skäl tämligen sällsynta på våra breddgrader, ja överhuvudtaget utanför Spanien då det under decennier försiggick en tyst handelsblockad mot Francoregimens Spanien, därför kom få av dessa att exportas ut i Europa likaså var det svårt att importera tunga fordon från utlandet. Däför är den spanska lastbilsvärlden både omfattande och okänd på samma gång.
Hispano Suiza började tillverka kommersiella fordon i Barcelona redan 1904, sist i raden var type 66G, som inte hann byggas i särskilt många exemplar precis efter kriget.Tillverkningen togs rätt omgående över av det nystartade statliga ENASA, under namet Pegaso kom en lång rad framgångsrika lastbilar och bussar, och man gav sig även på att tillverka supersportbilar ett tag. Men type 66G blev Pegaso Z203, populärt kallad "Mofletes" vilket ungefär betyder kindpåsar.
Z207 var en avancerat formgiven lastbil som även visades upp på Earls Court i London 1955. Spanien gjorde mycket vid den här tiden för att marknadsföra sig som en industrination att räkna med. Chassiet sattes i produktion men denna kaross verkar varit mest för utställningsbruk.
1954 bildades Barreiros i Madrid som började licenstillverka Berliet, AEC och de mindre tyska Tempo-lastvagnarna på licens. 1959 presenterade man den egna TT90 dragaren, baserad på Berliets modellserier. Dessa kom senare med namnet Halcon, Puma, Condor med mera. 1962 kompletterades den med den mindre Saeta-serien som hade ett eget utseende, dessa kom att bli långkörare i produktioen och tillverkas ett bra tag efter att Chrysler Europa tog över Barreiros 1969. Samarbetet med Dodge hade man påbörjat redan 1963 och man byggde i första hand personbilen Dodge Dart på licens, och under 1969 byggdes även Dodge lättare lastbilar i Spanien.
Vid samma tid hade Pegaso släppt sin 1965-serie, även kallad "Europa" som til skillnad från många föregående modeler kom att säljas framgångsrikt på exportmarknades, då främst sydamerika. 1972 kom den större 1980-serien som även kom att kallas Cuadradas.
Barreiros då, som en del av Chryslers Europadivision kom man nu mer och mer tillverka det generaliserade Europautbudet av tunga fordon som även byggdes i England, Frankrike och Belgien. i mitten av 70-talet fasades Barreiros-namet ut och dessa såldes som Dodge istället.
Pegaso kom också att få en viss inblandning av Chrysler, då man breddade utbudet med en liten van och pickup som var baserad på Peugeot J4, denna var ursprungligen en engelsk Commer, som ju ingick i Roots-koncernen som sedermera också hade köpts upp av Chrysler. Den europeriska Chryslerdivisionen absorberades senare helt av Peugeot/PSA och genom dom tillverkades Commern nu som Peugeot, och hamnde då även i Spanien med Pegaso-emblem.
På 80-talet inleddes ett samarbete med Daf vilket resulterade i en helt ny lastbilsserie, som kom att bli Pegasos sista, Troner som presensterdes 1987.
Men trots denna nya modell så gick Pegaso kräftgång, i ett försök att rädda verksamheten vände man sig till mercedes-Benz och MAN men den affären föll. Istället köpte Iveco upp hela ENASA:s verksamhet 1990. Iveco kom dock att fortsätta bygga Tronern fram till 1994, efter det fortsatte man bygga militärfordon udner Pegasos namn ytterligare några år. Den enda återstående spanska lastbilstillverkaren idag är URO, som startades 1981, deras tyngdpunkt ligger främst på fordon åt militären samt brandbilar. URO är något så ovanligt som en helt oberoende tillverkare, men också i stort sett okänd utanför hemmamarknaden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.