Nästa artikel
Speciella bilar för en speciell chef
Reportage

Speciella bilar för en speciell chef

Publicerad Igår 20:29 (uppdaterad Idag 10:24)
Pehr G Gyllenhammar är död, Volvos tidigare vd och styrelseordförande blev 89 år. Han satte inte bara sin karaktär på Volvo som företag utan hade också många specialbyggda bilar. Klassiker minns en av Sveriges mest kända företagsledare genom hans tjänstebilar.

Redan innan Volvo 240 Turbo lanserats som årsmodell 1981 så körde Pehr G Gyllenhammar modellen. Den här 244:an är av 1980 års modell och hade en speciell röd kulör och röd inredning i plysch. Senare hade Gyllenhammar flera andra 240 som tjänstebilar och de var inte bara i hans röda favoritfärg. I början på 1990-talet byggdes en grön och en grå 240 åt Pehr G Gyllenhammar. När tillverkningen av 240 avslutades den 7 maj 1993 sa han i sitt tal: ”Jag vågar inte säga hur fort min 240 går men det är inte många som hänger med, det kan jag säga”. 

Något efter den tidiga 244 Turbon fick Gyllenhammar en specialbyggd Volvo 262C 1981 som tjänstebil. Den var rödlackerad med inredning helt i rött – till och med nackskydden var röda. Motorn var inte en V6 utan den fyrcylindriga turbomotorn B21ET. Karosslister och grill var i mattsvart, vilket förebådade den höga svarta grill som GLT och Turbo skulle få till 1984 års modell.

Det var inte bara drivlinan och färgerna som var speciella med flera av Volvochefen Pehr G Gyllenhammars bilar. Omtalat är att det alltid ska ha funnits en påse röda geléhallon i förardörrens ficka. En sak som det av naturliga skäl talats mer tyst om är en detalj för Gyllenhammars personskydd. Titta vad som syns direkt invid stolssätet. På Gyllenhammars 262C 1981 och i flera andra tjänstebilar fanns polisens batongfäste och en batong placerad! 

På Pehr G Gyllenhammars födelsedag den 28 april 1985 förärades han en ny tjänstebil i sin funktion som Volvos styrelseordförande. Den 780 som Gyllenhammar fick var ett av de allra först tillverkade exemplaren. Chassinumret är 31 och i likhet med två andra specialbyggda tjänstebilar som han haft hade den en speciell klarröd färg. 

Gyllenhammars Volvo 780:n hade också en röd läderklädsel och en turboladdad fyra med manuell växellåda. B230FT-motorn hade elektronisk insprutning och gav 156 hästkrafter.

En av de sista tjänstebilarna som Pehr G Gyllenhammar hade på Volvo var den här specialbyggda Volvo 850:n, även den var rödlackerad och hade en likaledes röd inredning.

De flesta av de specialbyggda tjänstebilarna ingår idag i Volvos historiska samling och har ställts ut vid flera tillfällen.

Klassiker Volvo Special 2024

Ur innehållet:

Volvo V70R AWD 2004

Det här var den snabbaste och dyraste modellen på programmet. Kanske var den också för bra för sitt eget bästa?

Guru Classic Volvo Restoration
Ett nytillskott i branschen för reservdelar till klassiska Volvo. Bakom CVR står några som kan det här sedan barnsben.

Resan PV60 1946
Pittoreska fiskelägen och såphala kustvägar. Vi utforskar Bohuslän i en Volvo som blev en doldis redan vid debuten.

Volvo 940 Dual Fuel & 850 Bi-Fuel
På 1990-talet var Volvo en av pionjärerna med biogasbilar. Vi kör en prototypbyggd 940 och 850:n från broschyren!

Volvo P210 Duett 1968
På 1960-talet var staten en storkund på Duett. Posten hade en version med  egen färgkombination. 

Volvo 343 1977 - Silvias favorit?
Drottning Silvia åkte till Nederländerna och besökte en bilfabrik. Du kan inte ana vad som hände sen!

Volvo Amazon 1969
De sista årsmodellerna av Amazon var mer sparsmakade än de första. Det har Fredrik Lofter ändrat på med sin Amazon. 

Volvo XC90 Pickup
Dalbo Fordonsteknik gjorde pickuper av XC90. Lars Haglund gillade dem så mycket att han köpte tre stycken!

10 höjdare: Volvos bussar
Volvos tillverkning av bussar har en nästan lika lång historia som personbilarna. Här är tio av de skönaste!

Volvo L3304 1963
En bil med ett uppdrag - att bära ett pansarvärnsvapen. Mer avskalad än så här kan knappt en kaross bli!

Volvos Industrimuseum i Skövde
Det är i Skövde som hjärtat i Volvobilarna fötts. På Industrimuseet kan du se motorerna som byggts här. 

Volvo 142S 1967
Första årsmodellen av 142 visar vilket mästerstycke av skandinavisk design Volvo 140-serien är.

Dokument försvunnen skönhet: P172
En sexcylindrig coupémodell som också kunde ha kommit som cabriolet. P172 fick aldrig chansen att bli verklighet. 

Profilen Volvo 242 GT
Färgglad stripe, manchestertyg och snöplogsstor frontspoiler. 242 GT var busig när Volvo var som träigast.  

Volvo Experimental City Taxi
Volvo kunde ha börjat tillverka en framhjulsdriven minibuss redan på 1970-talet. 

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Vad är egentligen en gammal Volvo värd? I vår prisguide finns 25 olika Volvomodeller med. 

Min första Volvo Claes Johansson
Chefredaktören för Saab Cars Magazine har något att berätta - om sin första Volvo!


Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.