Nästa artikel
PG Gyllenhammar död – ”Mr Volvo” blev 89 år
Reportage

PG Gyllenhammar död – ”Mr Volvo” blev 89 år

Publicerad Igår 20:24 (uppdaterad Idag 10:25)
Den legendariske Volvochefen Pehr G Gyllenhammar har avlidit. Han stod bakom några av Volvos mest kontroversiella satsningar någonsin – och avgick som styrelseordförande under spektakulära former.

PG Gyllenhammar, legendarisk och karaktäristisk chef för Volvo under många år, har avlidit.

I drygt 20 år styrde och ställde Pehr Gustaf Gyllenhammar i Volvo och han hade enormt inflytande i det svenska näringslivet.

Men han började som jurist – han utbildade sig vid Lunds universitet och tog examen 1959. Samma år gifte han sig med Christina Engellau, dotter till Gunnar Engellau som var verkställande direktör i Volvo under många år.

1970 gick PG Gyllenhammar över till Volvo där han blev kvar i olika chefsroller fram till 1993.

PG Gyllenhammars egen Volvo 780 som han fick i 50-årspresent.

Sveriges mest beundrade person

PG Gyllenhammar var länge en av Sveriges mest kända men även kontroversiella personer. Han drog sig aldrig för att säga sin åsikt och väckte ofta debatt. I flera år röstades han fram som Sveriges mest beundrade person.

På Volvo gjorde sig PG Gyllenhammar känd som en förespråkare av säkra familjebilar före allt annat vilket fick till följd att P1800-modellen pensionerades. PG Gyllenhammar blev även drivkraften bakom flera mycket kontroversiella satsningar för att ta Sveriges industrijuvel in i framtiden.

Planen att byta Volvoaktier mot norsk olja fick mycket uppmärksamhet. Affären innebar att Volvo till 40 procent hade blivit norskt och att Volvo hade fått tillgång till norska oljerättigheter. Det pratades även om ett samgående med Saab som inte blev av.

Här kan du läsa vårt reportage om Pehr G Gyllenhammars tidigare tjänstebil, en röd Volvo 780 med turbomotor.

Kalmarfabriken introducerade ett nytt arbetssätt för att bygga bilar.

Revolutionerande fabrik

En satsning som däremot blev av var övertagandet av bilfabriken i Kalmar. Här ersattes det löpande bandet med olika arbetslag, ett nytt och modernt sätt att bygga bilar på. Den lades dock ned på grund av dålig lönsamhet.

Bland Volvos andra satsningar under 1970-talet och 1980-talet som kanske inte alltid gick enligt plan fanns tanken att bilda så kallade konglomerat med företag i bland annat livsmedels- och läkemedelsbranschen.

Allra mest kontroversiell var den planerade sammanslagningen med Renault som inte blev av och som gjorde att PG Gyllenhammar stormade ut ur Volvo under spektakulära former.

Planen var att utöka Volvos tekniska samarbete med Renault på 1980-talet och helt enkelt slå ihop de två jättekoncernerna. Den här affären väckte enorm uppmärksamhet och PG Gyllenhammar fick mycket kritik. Han anklagades för att ha bedrivit industriell misshandel och vara en despotisk ledare.

När PG fick både anställda, höga chefer och Volvos nytillträdde vd Sören Gyll emot sig såg han ingen annan utväg än att avgå och sälja alla sina aktier.

Mest kontroversiell i PG Gyllenhammars Volvokarriär var den planerade sammanslagningen med Renault.

”Otroligt populär på verkstadsgolvet”

PG flyttade till London och har haft en mängd uppdrag i andra branscher sedan tiden på Volvo. Han har även varit medlem i Folkpartiets styrelse och skrivit flera böcker.

PG Gyllenhammar var under sista tiden gift med Lee Welton Croll, 51, och paret fick en dotter när PG var 80 år.

I en SVT-dokumentär som sändes 2017 fick tittarna följa med pensionären PG Gyllenhammar när han återvände till Volvos tillverkningsband där han togs emot som en kung.

– Han är otroligt populär på verkstadsgolvet. Vi besökte Volvo med PG och det var som att komma med Beyoncé. Det hade inte väckt mer uppmärksamhet om jag kom med henne, säger Kristina Hedberg som regisserade dokumentärserien, till GT.

PG Gyllenhammar blev 89 år.

Här kan du läsa mer om Saabaffären som inte blev av.

PG om…

Renaultaffären: Vi skulle slagit oss ihop med Renault–Nissan. Kom ihåg att franska staten inte ägde mer än 15 procent. Och det trängde inte fram i larmet att franska staten släppte sitt krav på den så kallade gyllene aktien, den som i Sverige var så kontroversiell.

Intervju med Fokus 2009.

Det moderna Volvo: Jag tycker man har förstört hela Volvo sedan jag lämnade, nedmonterat Sveriges och Nordens största industri i rasande takt utan att få något för det.

Intervju med DI Weekend 2016.

Geelyaffären: Jag känner inte så hemskt mycket för mitt gamla företag längre. Men det hade skett över min döda kropp att man hade sålt Volvo PV.

Intervju med SvD Näringsliv 2013.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.