Nästa artikel
Subaru Impreza – bilen som formade en rallygeneration
Reportage

Subaru Impreza – bilen som formade en rallygeneration

Publicerad 2025-02-20 18:30
Upplåst för dig som prenumerant
Blå lack med gula stripes och en stor bakvinge. Subaru Impreza gjorde succé i rally-VM och inspirerade en hel generation.

Modellen lanserades visserligen 1992, men i år är det 30 år sedan Colin McRae och Subaru tog hem världsmästartiteln i rally-VM med Impreza.

Subaru Impreza visades upp 1992 som en ersättare till Leone. Modellen erbjöds både med framhjuls- och fyrhjulsdrift. Impreza fanns både som sedan och kombi och anlände till Sverige i september 1993.

Under motorhuven fanns Subarus beprövade boxermotor, som erbjöds med antingen 1,6 eller 1,8 liters cylindervolym.

När Robert Collin testade Imprezan för Teknikens Världs räkning 1993 hade han en tudelad åsikt om bilen – särskilt motorn – och var inte helt övertygad om Impreza när han jämförde den med Legacy.

Han ansåg att Imprezan kunde vara ett alternativ för personer som kör mycket på vägar där risken att fastna med en tvåhjulsdriven bil är stor, men att just den tvåhjulsdrivna versionen var för tråkig och att det fanns bättre alternativ.

”Impreza är trög i styrningen och slö i motorn, slöare än vad den skulle behöva vara.”

Särskilt vid låga varvtal var han mycket kritisk.

”Under 3 000 varv händer det just ingenting.”

Men det är i skarpa kurvor i Alperna som Impreza väcks till liv.

”Ett flitigt växlande mellan tvåan, trean och fyran gör färden upp mot alperna riktigt lustbetonad. Den ständiga fyrhjulsdriften med mellandifferential och viskodifferentialbroms gör att kurvorna kan tas mycket snabbt och exakt utan hjulsläpp.”

 

Subaru Imprezas intåg i rally-vm

Kritiken till trots, det som verkligen satte Impreza på kartan var dess intåg i rally-VM.

Tidigare hade Subaru-stallet, som drevs av Prodrive, använt sig av en Legacy. I mitten av 1993 fick Impreza göra sin WRC-debut i det finska rallyt, lackad i Subarus klassiska blå färg med cigarettmärket 555 som sponsor. Impreza slutade tvåa med Ari Vatanen bakom ratten och hamnade även på pallen i nästa rally i Australien. Dock skulle dröja till året därpå innan Imprezan tog sin första seger – i Akropolisrallyt med Carlos Sainz bakom ratten.

Eftersom Impreza klev in på rallyscenen tillverkades självklart två prestandaversioner som var mer extrema än standardmodellen: WRX och STi. WRX använde teknik inspirerad av rally-VM, hade hårdare hjulupphängning och en turboladdad motor.

WRX hade ett stort kjolpaket och luftintag för intercoolern. STi däremot var utvecklad för tävlingssammanhang. Den hade samma motor men var ännu mer trimmad och hade ett mer avancerat fyrhjulsdriftssystem. Allt var extremare – inklusive den stora bakvingen. WRX bröt sig senare loss från Impreza-serien och blev en egen modell under namnet WRX.

Subaru hade en stark uppställning 1995 med Carlos Sainz och Colin McRae. Stallet tog hem segern i två av de tre första rallyna, och länge såg det ut som att spanjoren skulle vinna världsmästerskapet.

Men en stark avslutning på de fyra sista tävlingarna – där McRae tog två segrar och två andraplatser – gjorde att han säkrade förartiteln, samtidigt som Subaru enkelt tog hem konstruktörsmästerskapet.

Totalt vann Subaru tre förarmästerskap, däribland med norrmannen Petter Solberg, och tre konstruktörsmästerskap.

I dag finns cirka 1 144 exemplar kvar av Subaru Impreza från första generationen i Sverige. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.