Våra specialutgåvor – beställ nu!

Klassikers special- och samlarutgåvor – det finns massor att välja på i vår webbshop!

BILEN I SVERIGE - Klassikers samlarserie #35

Statistik är kul och i denna samlarutgåva har vi verkligen gått loss! Förutom att berätta om bilnyheterna från varje år under 1950- till 1980-talet har vi även sammanställt 40 års försäljningsstatistik. Vi har gjort det märke för märke samt år för år och perspektivet är hela tiden det svenska. Här får du en unik inblick i hur Sveriges bilmarknad har utvecklats genom decennierna och ett uppslagsverk att återkomma till. Denna samlarutgåva säljs inte i vanliga butiker men du beställer den enkelt här i vår webbshop.


INNEHÅLL:

1950-TALETS BILMARKNAD 
Tillväxt och restriktioner. 

1950  Bilbrist och nya aktörer
1951  Folkligt och exklusivt från öst och väst
1952  Tillbakagång och kreditrestriktioner
1953  Uppåt igen – Volvo dubblar! 
1954  Fri marknad och svenskbyggda jänkare
1955  Rekordsiffror och rock’n’roll 
1956  Första energikrisen – som egentligen inte var någon
1957  Nya säljrekord, inbytesbilen föds
1958  Mättnad och märkesbyten
1959  VM i boxning och kylarkråkans död

1960-TALETS BILMARKNAD 
Framtidstro och massbilism. 

1960  En bra början på ett nytt decennium
1961  Uppåt och framåt! 
1962  Nya i klassen
1963  Rekord-år
1964  Den smarta bilen
1965  Stramare linjer
1966  Operation Kajsa – en ”ny” Saab  
1967  Välkommen, framtiden! 
1968  Ny ordning i toppen
1969  Nya tider på gång

1970-TALETS BILMARKNAD 
Mustiga kulörer och smarta lösningar. 

1970  Teknikglädje! 
1971  Klarare sikt för Saab
1972  Säkerheten framför allt!
1973  Oljekris och Allegro
1974  Särkrav och ransonering
1975  Formgivarfrihet
1976  Strålande tider!
1977  Baksmälla i beglagret
1978  Turbotider!
1979  Ett mer öppet samhälle

1980-TALETS BILMARKNAD
Teknikglädje och strömlinjeform.

1980  Happy new decade!
1981  Laddade svenskar
1982  Bilförsäljningen tar sig
1983  Lättare, halare, snålare
1984  Smäckrare, smartare, smaskigare
1985  Högtrycket inleds på allvar
1986  ABS och 4WD till alla
1987  Lyxigare, dyrare, snabbare
1988  Nya försäljningsrekord!
1989  Festen fortsätter – men lite lugnare

Klassiker Volvo Special 2024

Ur innehållet:

Volvo V70R AWD 2004

Det här var den snabbaste och dyraste modellen på programmet. Kanske var den också för bra för sitt eget bästa?

Guru Classic Volvo Restoration
Ett nytillskott i branschen för reservdelar till klassiska Volvo. Bakom CVR står några som kan det här sedan barnsben.

Resan PV60 1946
Pittoreska fiskelägen och såphala kustvägar. Vi utforskar Bohuslän i en Volvo som blev en doldis redan vid debuten.

Volvo 940 Dual Fuel & 850 Bi-Fuel
På 1990-talet var Volvo en av pionjärerna med biogasbilar. Vi kör en prototypbyggd 940 och 850:n från broschyren!

Volvo P210 Duett 1968
På 1960-talet var staten en storkund på Duett. Posten hade en version med  egen färgkombination. 

Volvo 343 1977 - Silvias favorit?
Drottning Silvia åkte till Nederländerna och besökte en bilfabrik. Du kan inte ana vad som hände sen!

Volvo Amazon 1969
De sista årsmodellerna av Amazon var mer sparsmakade än de första. Det har Fredrik Lofter ändrat på med sin Amazon. 

Volvo XC90 Pickup
Dalbo Fordonsteknik gjorde pickuper av XC90. Lars Haglund gillade dem så mycket att han köpte tre stycken!

10 höjdare: Volvos bussar
Volvos tillverkning av bussar har en nästan lika lång historia som personbilarna. Här är tio av de skönaste!

Volvo L3304 1963
En bil med ett uppdrag - att bära ett pansarvärnsvapen. Mer avskalad än så här kan knappt en kaross bli!

Volvos Industrimuseum i Skövde
Det är i Skövde som hjärtat i Volvobilarna fötts. På Industrimuseet kan du se motorerna som byggts här. 

Volvo 142S 1967
Första årsmodellen av 142 visar vilket mästerstycke av skandinavisk design Volvo 140-serien är.

Dokument försvunnen skönhet: P172
En sexcylindrig coupémodell som också kunde ha kommit som cabriolet. P172 fick aldrig chansen att bli verklighet. 

Profilen Volvo 242 GT
Färgglad stripe, manchestertyg och snöplogsstor frontspoiler. 242 GT var busig när Volvo var som träigast.  

Volvo Experimental City Taxi
Volvo kunde ha börjat tillverka en framhjulsdriven minibuss redan på 1970-talet. 

Prislista Så mycket är din Volvo värd
Vad är egentligen en gammal Volvo värd? I vår prisguide finns 25 olika Volvomodeller med. 

Min första Volvo Claes Johansson
Chefredaktören för Saab Cars Magazine har något att berätta - om sin första Volvo!


Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

BMC - Klassikers samlarserie #34

När Austin Motor Company och Morris ­Motors gick ihop 1952 och bildade British Motor Corporation var det början på en ny epok i brittisk bilindustri. Vi har samlat Klassikers bästa artiklar om modellerna med den färgglada rosetten som gemensam symbol! 

INNEHÅLL:

Automobilia BMC-rosetten
Den nya koncernen behövde en gemensam symbol – givetvis i Union Jacks färger! 

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Påfallande prisvärd! 

Austin A30 Countryman
Tänk att få plats med så många karossveck på blott 3,5 meter! Lite last ryms också. 

Austin A35 1956
Småbilen som räddade Austin och kanske även England. En bor i Hökerum. 

Klassikerguiden Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått. Formfest när Nash och BMC byggde bil ihop! 

Austin-Healey Sprite Mk II 1961
Liten på jorden men stor i: Upplevelser! Sportvagnsglädje som inte har något med antalet hästkrafter att göra. 

Morris Cowley
Okänd tvillingbror till engelsk rikskändis och en riktig världskändis till bil. 

Klassikerguiden Morris Minor
Det är aldrig fel att slå till på en bullig engelsman! 

Sverigeresan Traveller!
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i dekorativ stationsvagn: Morris Minor. 

Austin A40 Futura
En konventionell britt som med god italiensk hjälp blev riktigt modern. 

Austin A99 & Vanden Plas Princess
Farinas största uppdrag hos BMC – A99 Westminster och Princess 3-litre. 

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna är mätarställningen 12,6 mil! 

Riley Elf 1962
Inte snabbast, men lyxigast! I BMC:s yviga modellprogram var en exklusiv Mini en självklarhet. 

BMC 1800
Nästan ödsligt rymlig inuti trots mycket kompakta yttermått. Issigonis bästa bil? 

Wolseley 18/85 1968
Landkrabban i lyxversion – ska den kallas hummer? Vi kör en av två som är i trafik i Sverige. Modernism och konservatism i skön, balanserad förening.

Listverket BMC 1100 i många smaker
Modellen som gav badge engineering ett ansikte. Eller, förresten sex, sju, åtta olika ansikten. Emblemkreativitet! 

Sverigeresan Morris 1100 i Stockholm
Söder om söder bjuder på spännande platser och arkitektur. I en klassisk bil är det lättare att se exotismen i vardagen.  

Riley 1300 1969
Sista årsmodellen av den sista Riley-modellen. Olle äger en av två som togs in till Sverige.
Premium

Så funkar Premium – och så enkelt blir du medlem

Ta del av allt genom vår Premiumtjänst – du får tips, råd och guidning av experter på klassiska bilar.

  • Modellerna du inte visste fanns
  • Unika köpguider: Så hittar du pärlorna
  • Fixa själv: Experttips steg-för-steg
Nytt nummer

Klassiker 4.2025: Alla tiders bilglädje!

  • Nytt toppnummer! Lönneberga-Amazonen
  • Köpguide NSU Ro80
  • Marcos 3-litre
  • Lancia Y10 Fire
  • Dodge 1928
  • Pontiac Laurentian Safari
  • Volvo 145 Solgul
  • Retromobile Paris
Prenumerera Läs digitalt Läs mer

Namnsdagsbilen

5APR

Grattis Iso Rivolta!

Dagens namn: Irene, Irja
Nytt nummer

Moped 1/2025: Nytt nummer!

  • Extraladdat temanummer: 120 sidor!
  • Monark La Strada: Grabbarnas drömmoped!
  • 1950-talets läckraste mopeder!
  • Upptäck 1950-talets mopeder år för år
  • Knasigt värre i mopedens barndom
  • Kuli: Den svenska mirakelmotorn!
  • Lido: Designbomben från Västtyskland
  • Efterlyst: Scotoped Transport
  • Kvalitet och stil: DKW Humlan
  • Zündapp Combinette banade vägen för KS50
Prenumerera Mopedgaraget Läs mer