Kan man bygga en kaross av två motorhuvar? Om den frågan ställts i en annan tidskrift i en annan tid hade svaret blivit – vad för slag? Men nu flöt densamma upp i en mjukt gulnad Teknikens Värld 1952 och då kunde svaret bara bli: Såklart!
Motorhuvsbilen byggdes av Hasse Thelin. En DKW i sportkostym, där den boattailformade aktern i själva verket är en förverkad motorhuv från gissningsvis en amerikanare. Snyggt nummer har den också: Z1500! Hasses vagn var bara ett av fem nybyggen i Jämtland vid den här tiden. Vi fokuserar på tre.
Det var precis lika självklart som att motor och chassi från en Bedford skåpvagn utgjorde en perfekt grund för en snitsig sportvagn med långa svepande skärmar och tvåfärgslackering. Den bilen byggdes av Gottfrid Larsson i Östersund och det tog 2 000 timmar, de flesta under bar himmel.
Tävlingsföraren Stig Gruen presenterade en raffinerad, lite Italiendoftande sak byggd på Peugeotmekanik. Chassi i flygstål och kaross i aluminium och det läskande regnumret Z6000.
Vi undrar i vanlig ordning, vad hände med kärrorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.