Triumph 2000 estaten var klar, färdig för besiktning men... Minns ni Christine? Den elaka Plymouth Furyn som lagade sig själv? Den här är motsatsen.
För att ställa förgasrana riktigt så lånades en CO-mätare hem, det fungerade bra men beslöt mig dagen efter för att göra en kontrollmätning, det skulle jag inte gjort.
Bilen började gå konstigt. Det sprutade bensin ur båda förgasarna som då unisont bestämde sig för att flöda över.
Det blev att riva dom igen, sätta i nya delar och försöka igen.
Då uppdagades ett annat problem, batteriet laddade över något enormt. Det sitter ny diodbygga och laddregulator i generatorn men dom verkade inte göra jobbet, riva generator och sätta i nya delar, igen...
Bakaxeln började läcka, och det rejält. Från att varit närmast tätt drabbades den av såpass våldsam inkontinens att all olja rann ut på två dar. Det måste ju åtgärdas med såklart. Läckaget lokaliserades till bakaxelns framkant och det är ju inte så svårt att ta ur och byta packbox till pinjongen eller? Jo, när föregående ägare svetsat ihop diffens främre sektion med balkarna då blir det lite mer komplicerat.
Balkar, diff, drivaxlar, länkarmar, bakre stödbalk och hela rasket fick plockas ner i ett stycke och tas isär. Det positiva är ju att nu kan allting i det området bli rent och snyggt på riktigt.
En annan sak som upptäcktes var inte bara bussningar var slitna, hålen dom sitter i var likväl dåliga också. Så det har blivit en hel del extra på att göralistan igen.
Men nu sitter hela bakaxeln på plats igen med nya fina skruvförband i rostfritt, nya rör, bussningar, stötdämpare, fjädrar med mera, och vintern är inte slut än så det får bli samma behandling för framvagnen med.
Tips på bra färg till avgassystem emottages gärna. Rör och dämpare är hela och fina så det känns synd att kasta bort, men behöver en del kosmetika för att bli snygga.
Bilen började gå konstigt. Det sprutade bensin ur båda förgasarna som då unisont bestämde sig för att flöda över.
Det blev att riva dom igen, sätta i nya delar och försöka igen.
Då uppdagades ett annat problem, batteriet laddade över något enormt. Det sitter ny diodbygga och laddregulator i generatorn men dom verkade inte göra jobbet, riva generator och sätta i nya delar, igen...
Bakaxeln började läcka, och det rejält. Från att varit närmast tätt drabbades den av såpass våldsam inkontinens att all olja rann ut på två dar. Det måste ju åtgärdas med såklart. Läckaget lokaliserades till bakaxelns framkant och det är ju inte så svårt att ta ur och byta packbox till pinjongen eller? Jo, när föregående ägare svetsat ihop diffens främre sektion med balkarna då blir det lite mer komplicerat.
Balkar, diff, drivaxlar, länkarmar, bakre stödbalk och hela rasket fick plockas ner i ett stycke och tas isär. Det positiva är ju att nu kan allting i det området bli rent och snyggt på riktigt.
En annan sak som upptäcktes var inte bara bussningar var slitna, hålen dom sitter i var likväl dåliga också. Så det har blivit en hel del extra på att göralistan igen.
Men nu sitter hela bakaxeln på plats igen med nya fina skruvförband i rostfritt, nya rör, bussningar, stötdämpare, fjädrar med mera, och vintern är inte slut än så det får bli samma behandling för framvagnen med.
Tips på bra färg till avgassystem emottages gärna. Rör och dämpare är hela och fina så det känns synd att kasta bort, men behöver en del kosmetika för att bli snygga.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.