Bakaxeln nere, efter mycker svordomar, slag och rostlösningsmedel. Med drivaxlar, länkarmar och hela rasket. Nu ser man och kommer åt allt man inte gjorde innan och det ser ju faktiskt inte bra ut alls.
efter rengöring åker det mesta in i blästerskåpet, nu skall det rent och snyggt på riktigt
återigen blir det en omfattande inköpslista. CW och RB står för Chris Witor respektive Rimmer Bros, två firmor i England som är specialister och har allt man behöver till dessa bilar.
Undersidan skrapas och blästras ren. Sedan skall hela proceduren för lack göras här med. Etsprimer, epoxyprimer och två lager halvblank svart2K polyuretanfärg
Bussningar byts, efter några decennier så är dom lite svårövertalade att få ut.
Såja, lite lirkande med borrmaskinen också kommer den ut så snällt.
Länkarmarna är aluminium så det har gått mycket ärg i bussningsloppen, det honas bort.
Bromsslangshållarna var helt sönderfrätta, här får göras en annan lösning.
Nya hållare på plats på nylackad länkarm. Detta snygga bromslangsfäste kommer från Volvo 940, men säg det inte högt till någon va?
Blästrat och ett lager etsprimer på diverse bakaxeldelar.
Bakaxelklumpen blev grå, lite för ljust men kardan och roterande delar är från början grått på dom här bilarna.
Så börjar det pusslas ihop igen, med nya skruvförband i rostfritt.
Bromsrören byts igen. Med alla grejer nere kan man göra snygga dragningar av rören också. Först en mall i najtråd som det bockas efter.
Nytillverkade delar brukar vara sisådär på att hålla måttet. Därför tvingas länkarmshänkena isär en aning för att de nya bussningarna skall kunna passa in lättare.
Och nu till det roliga, nu skall alting på plats igen i omvänd ordning..