I Klassiker 10/2011 kan du vara med och rösta fram Årets Klassiker - och dessutom vinna vår projektbil!
Kolla in sidan 42 i Klassiker nummer 10 - där finns detaljerna om hur du går till väga. Och skulle du inte vilja ha en av världens sista Allegros kan du välja en keps.
Austin Allegro lanserades för snart 40 år sedan. Den hade mycket som talade för sig. Eller det hade den egentligen inte. Men den borde ha haft det.
Om engelsmännen gjort som de tänkt från början. Om de hade gått på designern Harris Manns originalritningar hade Allegro blivit en smäcker mellanklassare med fina utrymmen, framåtblickande teknik och fantastisk byggkvalitet.
Nu blev det en aningen knubbig bil med större yttermått än föregångaren BMC 11/1300, men med samma innerutrymmen. Motorerna som plockades från Maxi och föregångaren var inte de modernaste. Fjädringen var unik men ganska studsig. Byggkvaliteten som bäst medioker.
Kombiversionen lanserades 1975 och har en av bilvärldens längsta bakrutor. Baksätet är lättfällt och det går enkelt in ett dokumentskåp på längden.
Nu kan denna otroliga bil bli din!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.