Klassiker köpte en Austin Allegro 1300 Estate 1978 för att ha något fint Träffpunkt 70 2011.
Eller inte köpte. Vi bytte till oss den mot ett arkivskåp med British Leyland-material som vi räddat från att gå till soptippen. Skåp mot skåp, kan man säga.
När vi tog hand om Allegron hade den stått obesiktigad i många år och fjädringen hade sjunkit ihop. Innan dess hade förre ägaren renoverat motorn och låtit lackera om karossen.
När vi dragit ut den i ljuset visade det sig att rosten åter börjat sprida sig lite här och var men vi var ändå fast beslutna att väcka Allegron till liv igen. Snyggare tvådörrarskombi från 1970-talets England är svår att föreställa sig eller hur?
Allegro har vätskefjädring som kallas Hydragas. Ett rör i systemet hade rostat av, det var därför fjädringen hade sjunkit ihop. Tur att vi hade en originalpump och visste att man kan laga med stark gummislag. Pumpa-pumpa.
Efter lite bromsjobb, elfix och annat var det bara efter ett par veckor läge att besiktiga.
Nagelbitning i väntrummet. Men det var den finaste Allegron de fått in den dagen så…
Först nu var det dags för tvätt. Fredrik Nyblad kopplas in på fallet.
Vaxning och polering gör underverk på lacken som nu gör skäl för namnet Sandglow – sandglans.
Ta-da-dam! Allegron har genom Fredriks försorg förvandlats från 10-meters till 5-meters! Mot Borås!
Och vi kom fram! Läs mer i Klassiker 5/2011.
På Träffpunkt 70 gjordes en vetenskaplig undersökning om huruvida Allegro verkligen är ful. Resultatet blev entydigt.
Med bilen följde ett enormt lager av nya reservdelar.
Poesi. Ren poesi. Läs mer i Klassiker 6/2011.
Mängden grejer höll på att knäcka oss men som tur var kom en Allegro-fantast in och köpte allt på ett bräde.
Allegron har tjänat oss väl under några månader. En resa mellan Stockholm och Uppsala blev ett reportage i Klassiker 10/2011.
Avgassystemet har dolt sig själv och det klapprar en del i framvagnen men Allegron rullar på finemang.
Nu väntar nya vägval – vem ska få ta över våra kära Allegro? Var med i tävlingen – sista dagen är 27 december!