Konsten att måla skåpvagnar och andra arbetsbilar – och inte sällan Volkswagen – med säljande reklambudskap dog ut med klisterdekalens intåg. Här är några fantastiska exempel från Östersund.
Traditionen att handmåla fasad-skyltar och budskap på karosser tynade bort någonstans i höjd med klisterdekalernas intåg. Världen blev lite torftigare. En livaktig rebellficka finns idag inom hotrod- och customkulturen, där också patinering är en viktig del.
När Erling Munkeby i Östersund startade sin reklamfirma 1955 handlade det om att med precision och konstnärlighet och handskurna schabloner skapa säljande reklambudskap på spritt nya firmabilar. Det kunde vara VW, Ford eller Volvo som draperades med slagkraftiga budskap, inte sällan rörande moderniteter som TV-apparater.
I Backspegeln, Jemtlands Veteranbilklubbs utmärkta medlemstidning, hittar vi en fin kavalkad ur sonen Lars Munkebys album.
Erling drev firman till 1993. Då hade man sedan länge övergett tekniken att skära ut schabloner – en för varje färg – som lackeraren sedan hade att arbeta efter.
Ögonblicksbilderna må vara en smula dimmiga, men den enastående yrkesskickligheten är skalpellskarp.
Ögonblicksbilderna må vara en smula dimmiga, men den enastående yrkesskickligheten är skalpellskarp.
Läs mer om Volkswagens fantastiska transportmodeller i Klassikers Samlarutgåva #2 där vi samlat de bästa artiklarna från Klassiker om VW Transport. Beställ här direkt hem i brevlådan
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.