Sedan 1940-talet har det byggts tusentals ambulanser, limousiner och begravningsbilar i en liten fabrik i Laholm. Unika bilder på unika bilar!
Yngve Nilssons Karosserifabrik har ofta i decennier fungerat som Volvos konfektionsavdelning. Det är från fabriken i Laholm som specialbilarna har rullat.
År 1945 startade Yngve Nilsson tillsammans med sin fru Linnea ett eget företag. Han hade tidigare arbetat på Laholms Karosseri och startade nu en konkurrerande verksamhet.
Riktig fart tog samarbetet med Volvo 1968. Då fick Nilssons en order på att bygga om Amazon herrgårdsvagnar så att de gick att registrera som lastfordon i Norge och Finland.
Nu blev man också formellt en underleverantör till Volvo. Specialbilsavdelningen på Volvo utvecklade sjukvårds- och begravningsbilar av Volvo 145 tillsammans med Nilssons och de såldes sedan av Volvo.
I slutet på 1990-talet var Nilsson som störst, man tillverkade 500 bilar per år.
I Klassiker nr 9/2017 berättar vi hela historien om företaget i Laholm och tittar vi närmare på några av de mer udda bilar som byggts av Nilsson.
År 1945 startade Yngve Nilsson tillsammans med sin fru Linnea ett eget företag. Han hade tidigare arbetat på Laholms Karosseri och startade nu en konkurrerande verksamhet.
Riktig fart tog samarbetet med Volvo 1968. Då fick Nilssons en order på att bygga om Amazon herrgårdsvagnar så att de gick att registrera som lastfordon i Norge och Finland.
Nu blev man också formellt en underleverantör till Volvo. Specialbilsavdelningen på Volvo utvecklade sjukvårds- och begravningsbilar av Volvo 145 tillsammans med Nilssons och de såldes sedan av Volvo.
I slutet på 1990-talet var Nilsson som störst, man tillverkade 500 bilar per år.
I Klassiker nr 9/2017 berättar vi hela historien om företaget i Laholm och tittar vi närmare på några av de mer udda bilar som byggts av Nilsson.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.