Volvo Amazon begravningsbil tillverkad av Yngve Nilssons Karosserifabrik
Begravningsbilar baserad på Volvo PV445-chassi visade vägen för det som skulle bli en av Nilssons största produkter. Fortfarande är begravningsbilar och ambulanser det som avläggaren Nilsson Special Vehicles tillverkar mest.
I början arbetade Nilsson framförallt med konverteringar av lastbilar. Här syns den första modesta fabrikslokalen.
Nilsson byggde sju förlängda pickuper på Volvo 240/260 och på uppdrag av företaget Setrab tillverkades en kombiversion av Saab 900 kallad Safari.
Tillverkning av en 960 limousin pågår i fabriken på den här bilden från 1990-talet.
På uppdrag av oljekylartillverkaren Setrab byggde Nilssons en kombiversion av Saab 900 kallad Safari. Det här exemplaret är troligen det som finns på Saabmuseet i Trollhättan.
Bild från 1980-talet som visar en 740 begravningsbil, en 245 Transfer och en 264TE.
1988 presenterades en sexdörrarsversion av 740. Den var förlängd med 80 cm och då fick en extra sätesrad plats och totalt rymdes sju passagerare. Tillverkningen av sexdörrarsbilen fortsatte när 740 blivit 940 och totalt byggde Nilsson 840 exemplar.
1993 byggde Nilsson på eget bevåg en 850 cabriolet. Ett halvår efter att bilen visats för Volvo fick man beskedet att Volvo själva tänkte tillverka en liknande modell - det som blev C70 cabriolet.