Känslorna var blandade efter att jag sålt min Peugeot 205 GTI sent i höstas. Å ena sidan var det något av en lättnad med en bil mindre att försumma, å andra sidan kändes det lite tomt utan en 1980-talare.
En svart Golf GTI 16V -87 inspekterades men var trots lågt miltal, strikt originalskick och enägarhistorik inget jag gick loss på. Kanske var det för att säljarens uppgift om att bilen alltid förvarats i garage gick stick i stäv med parkeringsskadorna, rosten och drivorna med parkeringsbiljetter som låg i kupén.
Några veckor senare tändes varningslamporna igen. En månadsgammal annons på Blocket spanades in och plötsligt visste jag vad jag skulle ha. En Honda Prelude 2,0i-16 4WS!
Någonstans inom mig har jag alltid anat en latent fascination för Hondas sena 1980-talsmodeller med sin spännande teknik och stramt snygga design, och nu blommade den ut till fullo!
Bilderna gav rätt känsla och texten berättade om en rostfri kaross och en mätarställning strax över 10 000 mil.
Bilen fanns i Nyhamnsläge i Skåne och en snabb koll på registreringsnumret gav den eftertraktade ettan i ägarlängden - en ägare!
Kontakt kunde endast ske via mail, inget telefonnummer angavs i annonsen och på de tre dagar som gick mellan min förfrågan och att telefonen till slut ringde stegrades mitt intresse ytterligare.
- Det är farfars bil, säger säljaren Abbe när han till slut ringer upp. Vi trodde att den var såld men köparen hämtade den aldrig. Du var den senaste som mailade så jag ringer dig först.
That's my kind of logic!
Min far går spelat motvilligt med på att flyga ner och "titta" på bilen redan dagen därpå. Givetvis på enkel biljett. Mindre än ett dygn efter första telefonsamtalet surrar något grått, platt med popuplampor in på garageuppfarten. Ut studsar en mycket entusiastisk Bo Legelius.
- Nästan som en ny bil att köra! berömmer han.
Och bilen är verkligen fin. Frånsett några små - troligen lättfixade - bucklor på ena sidan och några minimala lacksläpp finns inte mycket att anmärka på. Innertaket hänger lite i bakkant men det fixas snabbt. Att bagageutrymmet är vattenfyllt förbryllar först men troligen härrör det från en sprucken PET-flaska som ligger tom i ena hörnet.
Så många mil har det inte blivit än men körupplevelsen är mycket speciell. 4WS betyder fyrhjulsstyrning, högsta mode 1988. På Honda är systemet mekaniskt och i låga farter styr bakhjulen emot för att ge mindre vändradie. I högre farter styr bakvagnen med för ökad stabilitet.
I låga farter är det radiobilskänsla och i högre känns bilen riktningsstabil som en oljetanker.
Relaterade bildspel
Köpt: Februari 2010
Körd: Drygt 10 000 mil.
Antal tidigare ägare: 1.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.