Det har inte blivit så mycket kört med det senaste förvärvet, en nästan
overkligt välbevarad Range Rover. Under de första fem månaderna blev
det bara 22 mil av förflyttningar mellan olika garage, och de många
kallstarterna resulterade i en horribel bränsleförbrukning.
Drygt
68 liter försvann ned i det grova bränsleröret innan pumpen slutligen
slog ifrån. Mer än tre liter milen. Utan tvekan den törstigaste bil jag
någonsin haft.
Sedan dess har omständigheterna varit lite mer
gynnsamma och vid en körning på 19 mil i ett svep på landsväg och i
jämnt tempo noterades 1,25 l/mil. Fast vid blandad körning stiger
förbrukningen direkt. Men det är ju en sommarbil brukar jag säga till
mig själv när jag står där på macken. Igen.
Desto roligare att
spendera pengar på förbättringar av bilen. Att få tag på delar innebär
inga större problem och nya bussningar, remmar och dämpare till
bakluckan har det bland annat blivit.
Fälgarna har skiljts
från sina torra Michelindäck och lackerats om. Nya Good Year-däck i
dimensionen 205 R 16 beställdes från Tyskland via internet. Knappt
4 000 kronor inklusive frakt istället för drygt 7 000 kronor som
gummihandlaren hemma ville ha.
Fast monteringsverkstaden jag
blev anvisad kommer jag nog aldrig att besöka igen, och jag hoppas att
Good Year gör lika bra däck i Sydafrika…
Hos Offroad Service
Sweden utanför Ã-rebro (019-46 80 62) finns mycket begagnade delar.
Carlos som driver verkstaden har skrotat ett stort antal Range Rover
och här hittade jag bälten till baksätet, sådana saknades nämligen.
Gängade
hål för bältesfästena finns från fabrik men än har jag inte lyckats få
dit själva rullarna. Innertaket sitter i vägen och den något fragila
inredningen responderar inte väl på våld. Men sådant kommer det nog att
bli fråga om...
Relaterade bildspel
Första åk: Mini 1000 Pickup 1970
Nuvarande kärror: Range Rover V8 1980, Buick Park Avenue 1991.
Nästa vagn? Sug efter en liten fin BMW från 1970-talet finnes. En 02 eller en tidig 3-serie.
Range Rover V8 1980
Gjort: Nya bussningar och fästen till bakaxeln gjorde underverk för stabiliteten och minskade glappet i drivlinan.
Ska göras: Anliggande broms vänster bak, hög tomgång, bälten till baksätet, lite pyssel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.