Ingen återvändo! Så var ursprungskontrollansökningsblanketten (37 bokstäver) lagd på lådan. Nu är det bara att betala 700 kronor och hålla tummen att allt går vägen.
Men var det inte så att chassinumret på registreringsbeviset inte överensstämde med det på bilen? Jovisst var det så, men döm om min förvåning när jag med högtryckstvätten i högsta hugg gjorde rent motorrummet från avlagringar av litauiska oljegrusvägar och brunkolsrester. På plåten framför kylaren dök plötsligt upp ett instansat nummer: chassinumret! Tackar!
I samband med tvätten flyttades Volgan till en mer mekvänlig plats. Där i skenet av de kallvita lysrörsarmaturerna trädde de underbaraste ting fram. För det första en fullt fungerande startvev. Fatta! På en -77:a! Jag som trodde Peugeot 404 var sist med vev i världshistorien. (Glöm inte Citroën 2CV heller! red:s anm)
Men det kanske vackraste upptäckte jag i bagageutrymmet. Inne i ett dunkelt hörn sitter i ett specialtillverkat och givetvis överdimensionerat fäste en fettspruta märkt CCCP. Här var gråten nära ska jag säga. Att det sedan visade sig vara rosthål i båda främre golvplåtarna spelade just då mindre roll.
En verkstadshandbok på tyska är nedladdad. 270 sidor maskinskriven text och tio tecknade bilder. Varför göra någonting enkelt om det går att göra det komplicerat?
Med den tyska luntan på nattduksbordet kommer nu kopplingsreparationen gå som en dans och bensintillförseln säkras fram till förgasaren. Om det går i samma takt som med Duetten bör åtminstone kopplingen vara fixad år 2016.
Ägare: Magnus Björkquist, skribent
På ytan: Färre brunkolsrester.
På djupet: Ingen olja i kopplingscylindern, ingen kräm i batteriet.
I luften: En doft ifrån den fina Sovjettiden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.